onsdag 27. august 2008

Blomster jeg alltid har i hagen:





Jeg elsker Margeritter. De er utrolig dekorative og de tåler alt. De på bildet er fra inngangspartiet mitt som jeg viste i går. Blir de stygge er det bare å klippe litt av dem og de er like fine etter en uke. Dessuten blir de kjempestore i løpet av sommeren, så de gjør litt av seg. Kjøper en dem i sekspakninger koster de nesten ingenting, og de er knallfine i blomsterbuketter. Jeg satser nesten bare på stauder, men noen sommerblomster må jeg ha. Margeritter er en av dem.



Blomkarse har jeg også alltid. Jeg synes de er så fine og de er veldig robuste og gir mye blomster fra en liten pakke frø. Jeg har de siste 4 årene samlet frø selv, og har ikke trengt å kjøpe. Jeg legger dem bare oppi et kaffifilter, teiper igjen og inn i et mørkt skap. I år hadde jeg ikke en gang sådd dem langs muren min, men heller satset på et annet sted i hagen, men de sådde seg selv med frø som hadde lagt ute hele vinteren. Her har datteren min pyntet med vann, blomkarser og lys til bursdagsbesøket sitt.



Jeg kjøper alltid to slike hengepetunia, fordi jeg synes fargen er så fin. Det er litt mer arbeid med disse, for de drikker mye og liker ikke å tørke. Dessuten vil de ha visne blomster plukket av for å blomstre og like seg. Men det er det verdt. Jeg har løst det ved å ha en flaske med (bunnen skåret av) satt på hodet nedi jorden. Så vanner en der bunnen var og lar den stå slik med vannet i. Da har den litt å gå på, og det er ikke krise hvis det er varmt og du glemmer og vanne en kveld. Den er jo fin da.



Tenkte å vise dere en bukett i dag og. Dette er en liten bukett med kornblomst (blå), roser, høstfloks og margeritt. Alt fra egen hage. Kornblomstene er en staude som vokser vilt overalt. langs grøftekantene Jeg har tatt med meg en liten avlegger fra en spasertur, og har en del av dem i hagen. De blomstrer vår og av og til høst igjen når de klippes tilbakeetter blomstring om våren. Det er ikke den fineste stauden jeg vet i bedet, og jeg har dem faktisk bare i hagen fordi de er så utrolig dekorative i bukettene, og da er de grei å ha rett i nærheten. Slike buketter lager jeg og tar med meg når jeg går på besøk til noen, og jeg har dem over hele huset når noen skal komme til meg. Det er egentlig ikke noen stor bukett, og jeg har mange små vaser som jeg har kjøpt på Frekkhaug i super interiørbutikk som ligger i samme bygg som Rema 1000. Jeg husker ikke navnet, men det er ikke vanskelig å finne butikken : som har utrolig mye fint. Her er det noe i alle prisklasser og de har mange fine småvaser.



Jeg har tre solplasser med sittegrupper i hagen, vi flytter oss rundt etter solen. Dette er den vi egentlig bruker minst, men den er nå hyggelig. Som jeg tidligere har fortalt var vi veldig uheldig da vi beiset gulvet for et enklere vedlikehold. Faktisk skulle det være vedlikholdtsfritt i 3-5 år. Jammen så jeg smør. Dersom noen har bedre erfaringer med dette hører jeg gjerne fra dem. Vi må i hvertfall gjøre noe her. Foran denne plassen er et stort bed, dere ser så vidt litt av rosetreet, og en plen til barna foran.






Her er tre av småvasene fra Frekkhaug, og de fine lysholderene er nye. Den lille fikk jeg av niesen min, og den store, i fattigmanns sølv, kjøpte jeg på lagersalg hos tilbords for nesten ingenting. Bordet har en glassplate, men den ligger langt inni boden akkurat nå. Brettet er fra ikea. Det bruker jeg hele tiden, men mest inne.


Dette er en Hagepoppelrose, dyrket fra frø og sådd direkte ute. Den er utrolig lett å dyrke selv, og blir som en busk. Jeg bare strør frøene i bedet i mai, så blir de slik. De liker seg også i potter. Den på bildet over er dyrket direkte i potten. For dere som vil prøve dere litt på sommerblomster, så anbefaler jeg disse sommerblomstene som er lette å dyrke og nesten alltid blir fine.

ORMEHALEHODET, blå klokker som blir som en liten busk. Blomstrer tidlig etter såing og er veldig fin.
SOMMERASALEA, dyp og lys rosa farger, blir ganske lik hagepoppelrose, men med mindre og tettere blomster.
BLOMKARSE, utrolig lett og nøysom, krever ingenting.
ERTEBLOMSTER, finnes også som staude, og jeg har like gode erfaringer med den. Lett å dyrke, nydelig og mine kom igjen året etter og blomstret da som bare det. Erteblomstene kan bli litt gule nederst, så det kan være fint å ha noe foran dem. De liker også litt gjødsel innimellom.
PEONVALMUE, utrolig villig og nydelig, alle slags farger. De ser helt ut som peoner.
KJEMPEKOSMOS, mange farger med store blomster
RINGKRAGE, mange farger, blomstrer tidlig.

Det er veldig morro å prøve seg litt frem med sommerblomster. De første årene mine i nytt hus hadde jeg spirer overalt ute og inne, og jeg eksprimenterte meg frem på utallige sorter. Noen hadde jeg stor suksess med, andre har ennå ingen sett noe til. Det kom ikke så mye som en eneste liten spire en gang. Min kjære er en tålmodig mann, og et år jeg hadde ekstra stor suksess med erter og blomkarse ble jeg nødt til å putte dem over i større potter og gi dem små espalieer å klatre oppover, mens de ennå var inne i stuen. Det var ennå for kaldt å plante dem ut, og de stod lainet opp foran vinduene. Mannen min er en engel, han sa det var greit, men lurte på om ikke dette var litt for mye av det gode (og det var det virkelig). Men det var han som kuttet grener til espalieene. Han skulle legge ungene en kveld, og sa til meg "er de oppe eller?" Da ropte min lille gutt, 3 år dengang : "vi er her borte pappa, inni skogen til mamma !"

Nå har jeg nesten bare stauder, men planter to-tre typer sommerblomster hver vår. Men nå har jeg gått over til å kun så ute, til mannen min sin store lettelse. Hører gjerne fra andre som kan tipse meg om andre lettdyrkede ting.

Til slutt skal dere få se hva vi har tatt inn fra hagen. Dette er noe av det som gjør høsten til en kjekk tid. Alle godsakene vi kan ta inn. Da vi laget haget for 5 år siden fikk vi 4 små plummetræravleggere fra et snilt familiemedlem. De ble plantet og jeg og min søster klippet dem etter beste evne om høsten. De fikk litt gjødsel og stod nå ellers der. De var bitte små, men vokste nå litt etterhvert. Så kom noen venner på besøk og fruen sa til mannen, se så lur de er, de holder trærne lave så det går an å få tak i frukten. Frukt og frukt sa jeg. De har nå ennå ikke bidratt med plummer. Hun vi fikk dem av sa vi ville få plummer til konfirmasjonen til eldstemann. Mannen mente de burde ha levert plummer for lenge siden, og forklarte meg hvordan de skulle beskjæres. Jeg hadde gått på en smell der, og forstod nå hvorfor de var så lave, for det var selvsagt ikke meningen fra min side. Så gikk det to år til. I vår var jeg ekstra generøs med gjødslingen og tenkte klok av skade : bare de ikke stryker med nå. Men det gikk bra. Men så fikk jeg plutselig nok, og sa til mannen min at nå skal de vekk, vi planter noen skikkelige trær. Jeg tok sagen med meg bort til et av trærne og tok et godt tak for å sage det rett ned. Da fikk jeg øye på et par små blomster, og det har jeg aldri sett på dem før. Dermed fikk de en ny sjanse, og se hvordan de belønnet meg denne høsten. På forholdsvis små trær fikk vi over tre kilo plummer, og derfor ble det frukt istedenfor blomster i dette vinduet i besøket vi hadde for datteren vår. Det veærste er, sa mannen min, de var gode og. Jeg har jo sagt at du ikke må være så utålmodig.
jeg skal vise dere litt innebilder også, en annen dag. Tror jeg må prøve å skrive litt mindre også, for dette ble litt for mye












Ingen kommentarer: