torsdag 18. september 2008

HØST

Høsten er tilbake for fullt, og det er bare å godta det, enten vi liker det eller ikke. Men for en sommer og høst vi har hatt. Nydelig vær nesten hele tiden, noe vi vestlendinger ikke er vant med akkurat. Barna mine er henrykt over at høsten omsider sendte oss litt regn i går. De mener det var på tide med litt innendørsaktiviteter igjen. Begge er også skjønt enige om at vår familie (på fire) er altfor full av friskluft og turentusiaster. Nok er nok, og det gjør ingenting at det regner. Dessuten mener de det begynner å bli på tide å ha en bitteliten filmkveld etterhvert. En annen ting som absolutt burde la seg gjøre nå, er å børste litt støv av playstationen igjen.

Jeg for min egen del har så stor glede av hagen at jeg kvir meg litt til vinteren. Ikke for det, det er jo trivelig å lage det fint til inne også. Men ennå blomstrer mye i hagen, og jeg kan ta inn buketter når jeg måtte ønske. Så her pyntes det fremdeles med roser og lys i sinkbaljene, og det er jo nydelig etter mørkets frembrudd også. Blomstene på bildet over er fattigmannsorkide, som er veldig enkel å dyrke selv, denne er faktisk kommet igjen av seg selv fra i fjor. Den er like fin selv så langt på høsten, det er desverre ikke clematisen den deler jord med. Syns dette var et litt høstlig bilde. Det er jo sånn det er, noe visner og noe holder ut til frosten tar dem. Fattigmannsorkider finnes i alle slags farger, og er fine i buketter.

Ennå kan også snupien og engelen spise is på ynglingsplassen sin i hagen. Det har blitt litt is denne sesongen, for å si det sånn. Her vanker det jo is når solen skinner. Både prestekragene, erteblomststaudene, perlagoniaene og petuniaene blomstrer hele sommeren og høsten, helt til frosten kommer. Derfor har jeg dem overalt. De er så fine syns jeg.

Her har jeg akkurat hentet inn en rosegren, og pyntet med. Det som er så greit med egen hage er at det alltid er noe fint å putte i vasene fra april til oktober. Det er veldig motiverende for helgevasken. Det er liksom ikke samme stasen å sette en bukett på bordet i et rotete rom.
I sommer var jeg i en ny interiørbutikk som het farmors hus og som ligger i Isdalstø, like i nærheten av Knarvik i nordhordaland. Der hadde de mye fint, og jeg fikk kjøpt lys, en presang til min søster og disse fine korsene som min niese har pyntet med lysene på. De kan brukes til mye annet også. Jeg syns det ble veldig fint. Vi var innom blomsterbutikken på Knarvik senter, og det var nesten som å komme inn i en interiørbutikk det også. Preget av den franske landstilen. De hadde veldig flotte potter, kakefat, skåler, kroner, madonnaer, kors, lykter i alle varianter og mye mer. Til hyggelige priser. Her skal jeg innom en annen gang.
Det er lurt å passe litt på dersom dere tenner i lysene da, bare så det er sagt. Disse korsene er nemlig hengt opp med hyssing.

For en stund siden malte jeg kjøkkenet mitt hvitt. Det ble veldig fint syns jeg. Før var det sennepsfarget (ja det var det) Jeg syns det var så fint en stund. Jeg er av den typen som bruker noen år på å venne meg til nye trender og moter. Når jeg så er komfortabel med dem, og av og til skaffer meg noe av det selv, så har jeg bare hatt det en liten stund så flyr disse trendene og motene videre og nye kommer til. Da kan ikke jeg bare uten videre gi slipp, så sånn er det.
Resten av huset mitt er malt i krem, hvit, men her beholdt vi altså sennep litt til. Nå syns jeg det er helt utrolig, men jeg var egentlig ganske fornøyd mens jeg hadde denne fargen. Skal se om jeg finner noen før og etter bilder senere.

Jeg har slått meg på perlagoniaer i det siste. Det var ikke så fint med rosa mens det var sennepsvegger her, men nå går det fint. Kjøkkeninnredningen min er for øvrig hvit også, jeg har alltid hatt hvit kjøkkeninnredning, faktisk i over 15 år nå, og i to hus. Nå prøver jeg å finne noen fine liftgardiner som kan passe her. Bildene på veggen er hengt opp med kitt, og tanken var at dette skulle minne om de gamle filmnegativene vi fikk med før digitalkameraet kom. Jeg har ikke bestemt meg om jeg er fornøyd med dette ennå, men lar dem henge en stund. Det er glade hverdagsbilder.

Den trearmede lysestaken har jeg flere av, og de er veldig fine. Det er noen rimelige som jeg har kjøpt på europris. De har faktisk holdt seg veldig fine. Blomsterpotten i sink er fra ikea, og er ikke dyr den heller. Glassvasen med lys i kjøpte jeg syv av på lagersalg hos tilbords for nesten ingenting. De bruker jeg alle veier. Det er veldig fint ute bortover muren i høstmørket, og der står de når jeg får besøk. Greit å ha noe en ikke trenger å være så veldig redd for, men som er fint alikevel. Jeg bruker de mye inne også.

Dette bildet syns jeg er så fint. Min søster og datter spiller og synger : mitt hjerte er ditt, sammen i høstsolen. Det er engelen sin yndlingssang for tiden. Pianoet er mitt kjæreste møbel i hele huset. Jeg syns faktisk det er ganske dekorativt også.

Så ble det filmkveld på de to luringene. Min datter har laget til noe godt, og kommer stolt inn med det. Hun elsker å pynte og lage det fint rundt seg. Hun er ganske flink også syns jeg. Jeg er så kry fordi jeg har fått nye dører inn til stuen min. Før var her åpen løsning ut til trappen og hallen. Jeg syns denne døren ble som et fint møbel i seg selv.

Så er høsten offesielt i gang med mørke kvelder og en god film. To fornøyde unger kobler helt av. Engelen er akkurat kommet hjem fra riding, så nå passer det med en rast.
Fra koselige høstkvelder som denne er det jo heller ikke så lenge til jul. Jeg klarer aldri å bestemme meg for hvilken årstid som er den beste, men syns vi er heldig som har fire årstider gjennom året.

Her er en høstkveld på hytten. Hurra for årstidene får jeg vel si. Jeg merker at jeg har forsonet meg litt med at sommeren er over nå som jeg har skrevet dette innlegget.

Velkommen tilbake til sidene mine, og legg gjerne igjen en hilsen hvis du vil.











Ingen kommentarer: