søndag 25. april 2010

Lisemoren blir lærling :) Terasselegging på hytten

Hei alle sammen.

Her ser dere litt av den nye terassen vår, som vi for tiden bygger på hytten. Hvis noen lurer på hvorfor Lisemoren sitter i en støvsky av sagmugg og sager som om hun aldri har gjort noe annet, så er det fordi jeg nå er begynt å fly solo.

Etter at vi kom så langt forrige helg (se bildet under) ble jeg nemlig desperat da mannen min skulle reise vekk denne helgen, på guttetur, jammen terrassen da ??????? Jeg er desverre ikke velsignet med verdens lengste tålmodighet, og jeg ville ha terrassen ferdig nå !!! eller, aller helst i fjor !  


Vanligvis er det alle mann i arbeid, som på bildet under her, med min kjære og engelen i full sving. Alle hjalp til å bære materialene opp til hytten, til og med ungene og min svigermor var i full vigør her. Dessuten fikk vi uvurderlig hjelp av min snille svoger, som tegnet, forklarte, skrev lister og hjalp til med støpingen, så vi bare kunne gå i gang med å legge bjelkene senere. Vi er nemlig helt nye i byggebransjen.

Så alt lå vel tilrette, og så skulle vi vente, vente!!! Niks. Jeg bestemte meg helt plutselig for å dra ut og begynne å legge gulvet selv. Dermed måtte jeg ha et lynkurs i sagbruk, for den sagen var ny og ærligtalt litt skummel. Nå skulle man tro at jeg gikk litt praktisk tilverks med sagekurset, men det lot seg ikke gjøre, sagen var allerede på hytten og det var ikke jeg. Vi snakker altså her om et veldig teoretisk kurs, som innvolverte en noenlunde lik sag vi fant på internett. Så  skrur du bare til der og der og der, og til du hører et klikk der, det er ikke vanskelig i det hele tatt.  Går helt fint. Ja ja, tenkte jeg, det problemet får jeg ta når jeg kommer ut.


På veien tok jeg meg en tur innom Holmehuset og kjøpte meg en skikkelig termos, for det synes jeg at jeg måtte ha ! Til å være en termos valgt utelukkende etter utseende må jeg si at den virket fantastisk godt også. Noe jeg tok som en ren bonus. Teen min var varm til langt på kveld. Jeg ble nemlig så ivrig at jeg ikke drakk så mye av den akkurat. Under ser dere gutten min som får hjelpe onkelen med å sage en fin kant på enden av terrassen.

Jeg fikk slept ut sagen, og ja, jeg greide fint å bruke den også, plankene kom på plass, det er ikke akkurat kjærnefysikk. Men litt styr var det. Så da min svoger og søster dukket opp med ungene ble jeg veldig glad. De kom for å hjelpe, og da hadde jeg plutselig en snekkermester der, he,he. Selv er jeg lærling, og lærte nye og ukjente finesser med den sagen, som jeg sakte ble vant til i løpet av dagen. Jeg lærte også å lage trapp, og skruteknikker som ikke innvolverte bruk av hammer eller hudløshet. Alt kom selvsagt godt til nytte.   

Her er vi kommet godt i siget, og min svoger prøvesitter terassen i en pause. Det var kaldt, men nydelig vær likevel. Den som jobber blir dessuten ikke kald. Jeg hadde tre barn og en hund med meg utover, og sant å si har jeg aldri sovet alene på hytten før, så det kvidde jeg meg litt til. Men da min søster spurte om jeg ville passe bokseren hennesmens familien hans var i konfirmasjon sa jeg bare jeg tar den hele helgen jeg. Ikke noe problem i mørkenatten med vakthund i hus :)

Søndag la jeg resten av terassen alene. Det er veldig kjekt når en ser hvor fort det vokser. Det er noe annet enn å hekle dette ja. Gikk litt fortere.

Skjønt alene og alene. Jeg fikk god hjelp fra Felix, som vi passet denne helgen, for han ville gjerne hjelpe også. Han stakk nesen sin i alt, og slikket kjærlig alle arbeidshender han kom til. Ja mange av skruene fikk seg en slafs også før de rakk å bli skrudd ned. Det er et under at han har hel nese, smiler. Neida, vi holdt ham selvsagt unna sagen.


Så er det dags å gi seg. Jeg har gått tom for både skruer og materialer, men så er det helder ikke så mye igjen. Neste gang blir det trapp og gjerde på agendaen.

Alt kan tydeligvis læres, husk det folkens. Jeg kommer rundt på besøk til dere når jeg ikke har det så travelt.


God ny uke ønskes dere alle


Klem fra Lisemoren

6 kommentarer:

Anita fra hjerterommet sa...

Nei ting er ikke vanskelig så lenge man kan det:)) Gøy å lære noe nytt tenker jeg:))

Ha en fin uke!

liven sa...

Flinke Lisemoren!!
Hva du går igang med....helt imponert jeg altså!! Dette har jeg ikke prøvd meg på.....men med en tømrersønn så slipper jo jeg unna slikt!!
Nå kan du kose deg og drikke te fra den nye fine termosen.....og nyte arbeidet ditt!!

Ha en flott uke :o)

IngunnBW sa...

Så flink du er! Kjempeimponerende at du satte i gang med dette på egenhånd. Dere får en deilig veranda med nydelig utsikt over vannet :)

Monica sa...

Hei på deg.
Så flink du har vært, virkelig imponerende altså! Vet ikke om jeg hadde våget..., men det er jo kjekt å lære noe nytt.

Kos deg med ny terrasse, og den skjønne termosen din.

Ha en fin uke.

Randi sa...

wow...du er jo bare så flink!!
Er sånn som jeg kunne ha funnet på..jeg har ALDRI tid til å VENTE...iallefall skal ikke det at jeg MÅ ha med meg en mann stoppe meg...hihihi...og jo da mestring hjelper på sjøltilitten å det..
Det blir en flott terrasse:-)

Ha fine vårdager kjære Lise

Merethe sa...

DU SÅ FLINK DU ER :))