tirsdag 20. januar 2009

Har du lyst har du lov, eller ?


Jeg har fått to nye awarder av Benedicte fra bloggen Benedicte sin blogg Hun har en hobbyblogg der hun driver mye med scrapbooking. Tusen takk skal du ha. Da synes jeg det passer å vise hva mer hun har sendt med til meg i anledning min 40 årsdag, som jeg feiret for noen uker siden. Dette kortet synes jeg var skikkelig lekkert. Jeg ble veldig glad for denne skjønne oppmerksomheten, tusen takk Benedikte !








Ellers er det nesten så jeg ikke tror mine egne øyner nå for tiden, for det har strømmet inn med awarder. For det er jo veldig hyggelig. Men jeg syns det er så vanskelig å velge ut når jeg skal gi dem videre, det er så mange fine bloggere her inne. Noen av dere har kanskje sett at jeg ikke har awardene på sidene mine etter at jeg har sendt dem videre ? Det skyldes delvis litt sviktende tekniske ferdigheter, og delvis at jeg syns det noen ganger blir litt forstyrrende med alle awarder, bilder og opplysninger som kommer opp på sidene av innleggene rundt omkring. Jeg liker å ha sidene mine bare. Samtidig er det jo disse bildene og annet som gjør at jeg syns en blogg virker spennende og interessant når jeg er der for første gang, så det er litt motsigende dette her, jeg ser det.


.


Jeg har ikke lagt inn noen awarder, eller noe annet for den saks skyld, hos meg selv ennå. Men det betyr ikke at jeg ikke kommer til å gjøre det. Jeg har bare ikke bestemt meg for hvordan jeg vil ha det.

.


Nå er det nesten så jeg ikke rekker å blogge om andre ting (og det går jo ikke), for jeg tar ikke tjansen på at awardene hoper seg opp her. Jeg er femdeles så ny at jeg ikke helt vet hvordan disse awardene har oppstått og hvordan reglene for dem egentlig er. Hvor kommer de opprinnelig fra ? Er det noen som kan oppklare dette for meg ? Jeg synes det er så greit med de awardene som kommer med instruksjon, men kanskje at det er litt mye å sende dem videre til syv ? Det tar jo litt tid, selv om det er veldig hyggelig. Jeg syns også det er ekstra kjekt å få en som noen har laget selv (som ikke nødvendgvis skal sendes videre), og en slik hadde jeg syntes var morsomt å prøve meg på å lage. Kan jeg bare gjøre det ? Hvordan er etikketten her ? Er det slik at har du lyst har du lov ? Jeg tror vel egentlig det, og lever etter den filosodien så lenge jeg ikke hører noe annet. Men jeg husker da NIB jentene hadde sine romjulskavalkader om bloggetikk (se NIB 27 desember 08). Da tenkte jeg at alt dette var ikke jeg klar over, håper ikke jeg har trakket noen på tærne. Jeg syntes det var veldig greit at de laget disse innleggene som var både interesante og oppklarende.


.


Man skulle nesten hatt en brukermanual : Alt du trenger å vite om blogging, eller : Den store boka om blogging, eller Blogging for nybegynnere. Da kunne jeg lettere satt meg litt inn alt dette her. Av mangel på disse innsiktsfulle bøkene regner jeg nesten med at man gjør litt som man selv vil med awardene. Jeg ser jo at noen sender dem videre og noen vil ha en awardfri blogg i år. Det syns jeg er helt ok. Mangfold er supert. Dessuten er det et poeng i at det er vanskelig å velge ut noen få. Selv om man har sine favoritter, blir det fort en gjeng av dem også, heldigvis, det er jo det som gjør det så kjekt å blogge.

På en måte kunne jeg tenkt meg andre måter å vise at man liker andres blogger på som : Vis oss dine tre favorittbloggere og fortell hvorfor du liker dem. Eller, det er jo egentlig det man gjør med awardene også. Jeg er faktisk helt forvirret her og tenker litt høyt. Noen har jo blogget i mange mange år. Kanskje er dere frdig med denne fasen og disse tankene ? De fleste av mine favoritter her inne har jeg kommet over tilfeldig, men alltid via andre, og de har alle både helt ulike bloggtema, stil og innhold. Det er noe av det jeg liker. En blogger om hage, en om interiør og en om fotografering. Jeg tror det er mangfoldet som gjør at jeg liker dem. Dessuten er det alltid spennende å komme over blogger en ikke har sett før, hvis de har innhold som er i samme interessefelt som hos deg selv.




Jeg ønsker meg oppklarende innspill fra dere angående awarder, vi kan godt ha en liten diskusjonsrunde her hos meg. Kanskje det er flere enn jeg som er usikker på dette? Eller kanskje er det ikke så viktig ?! ? Kom igjen, la meg høre hva dere mener !



Nå sender jeg ihvertfall disse to awardene videre, og så ser jeg om jeg eventuelt er blitt noe klokere til neste gang jeg kanskje er så heldig at det kommer en award min vei. Men først tar jeg meg uansett en lang awardpause. For nå vil jeg blogge om andre ting. Nå skal det nemlig plantes frø og planlegges for våren fremover her i huset.












.




The award is called 'The Marie Antoinette' a Real Person, a Real Award.
The rules are:
1. Link to the person who gave you the award
2. Nominate 7 more persons
3. Link the nominees and let them know about this award
4. Post the award on your blog




Disse går til disse fantastiske bloggerne :




hver og en av dere som er innom,




som ikke har dem og ønsker dem på sidene sine.




Har du lyst har du lov, plukk den med deg !

7 kommentarer:

Tiril sa...

Gledermeg til nye innlegg fra deg Lise,

Benedicte sa...

takk for koseligt innlegg i bloggen min :-)
det er bare til å ta seg en tur inn til med, så kan vi lage kort!!!
er du usikker på hvor eg bor, kan du jo ta med tante som veiviser.....
de posene utenpå kortene heter clear-bags, og fåes kjøpt på forskjellige hobbybutikker.

gleder med til å se bilder av hagen din, og resten av ute-området ditt... :-)
får ta med en tur neste gang eg er i området.

klem fra Benedicte

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Takk for kommentaren din:)

Ja de tar tid disse awardende. Finne 7 stk som ikke har fått de før kan være litt tidkrevende sysnt jeg. Om du ikke vil ha bildene i margen din, så kan du lage et "blogg arkiv" Så kaller du innleggene "award" og da kan de som vil klikke der og lese alle innleggene dine om awarder. Da blir det en liste over hva du har skrevet om. En leser kan da f.eks trykke på "hage" og få opp alle hage-innleggene dine. Det er jo litt fint for nye lesere, som kanskje ikke har tid til å lese hele bloggens innlegg og som kanskje bare er på jakt etter hage eller kjøkken osv. Du finner "blogg arkiv" i " Legg til en gadget". Og da skiriver du award, kjøkken osv. i den tomme ruten under innlegget du har skrevet før du publiserer det.

Ha en skjønn dag
klem

Henriette sa...

TAKK. Det kjem eit innlegg få meg om same emne....har tenkt på det leeeenge. Awardar er jo så kjekt å å, men.......Kanskje det hadde vore større stas om me måtte velge ut EIN blogg å gje vidare til?

Kjekt med innlegg frå deg. Du er ein av dei eg saknar når det går litt tid mellom innlegga;) Gler meg til å sjå kva du skal så. Eg sender avgarde bestilling på frø i dag, og i bedet mitt spirer Peona eg kjøpte i fjor, og Ranunklane er komne langt allereie. Åååååååååååå - eg gler meg sånn til vår:0)

Ha ein flott dag.
STOR klem frå Henriette

liven sa...

Heisann!!
Nydelig kort du har fått.....så utrolig kjekt å få noe slikt!!
Ikke lett med awarder....veldig koselig å få!!
Men synest det er så vanskelig når jeg skal gi dem videre!! Man vil jo gi dem til alle her....:o)
Legger de på siden min og bytter "gamle i "nye"
Gleder meg til å se hagen din utover......
Skal ordne et stort bed jeg har her!! Det skal graves opp og ting skal flyttes!!
Mye fint der men der er ikke "organisert"

Ha en fin kveld Lisemor:o)

Lisemoren sa...

Så greit med en oppklaring og litt tekniske tips Ragnhild. De skal jeg bruke. Jeg har faktisk lenge lurt litt på hvordan alle klarer å samle innleggene ved hjelp av slike bloggarkiv. Jeg har tullet litt med html siden og å få til gdget tingene, men jeg skal ta meg en dag jeg er opplagt i hodet og ikke gi meg før jeg får det til. Det er på høy tid å oppdatere og få litt bilder inn på sidenefeltene mine, omm enn på en ryddig måte. Veldig greit å kunne samle tema. Tusen takk for gode råd Ragnhild.

Guttemamma sa...

hei! Jeg gir noen ganger awarder videre, andre ganger ikke!! Synes ikke det skal føles som noe press, men er jo utrolig hyggelig å få da!! Når du lager nytt innlegg, skriver du bare nederst på "etiketter" hva du vil kalle den. feks. "hage" "jul" osv. Etter hvert kan du bare trykke på "vis alle" og klikke på den du vil ha, sålegges innleggene dine automatisk i riktig "skuff". Lykke til og god helg! Klem fra Anette