tirsdag 6. oktober 2009

Høsten i Lisemorshave

Nå har vi hatt vår første frostnatt og må bare erkjenne at høsten definitivt er kommet til Lisemorhaven. Blader visner og detter av stauder og busker. Jeg syns det er tidlig, selv om vi er kommet til oktober. I fjor badet vi på hytten i oktober, tenk på det.


Men er det noe vi har så er det variasjon, det skal været ha. Det er aldri kjedelig. Jeg blir sjelden værsyk, det er virkelig sant, heldigvis ! Men jeg blir ofte tatt på sengen av været. Bildene her i dag ble foreksempel tatt sent en kveld, da det gikk opp for meg at det ville bli frost til natten og at jeg måtte berge i hvertfall noen av pellisene mine. .






Dermed ble det ikke akkurat noen gode lysforhold akkurat, men derimot er dette nå eller aldri bilder. Jeg har ventet på sol for jeg ville jo vise hvor store, vakre og flotte dronning Ingridene mine er blitt. Se på dette vakre synet, dårlige bilder eller ei.


Som dere ser har regnet bøllet litt med forhenget mitt, men det går helt greit når det bare slutter å regne og tørker opp igjen. Jeg trenger bare vaske det et par ganger for sesongen, det holder seg hvitt og fint.





Her er plantebordet ryddet og rengjort slik at jeg kan lage noen nye avleggere som skal få rote seg litt inne før de også settes vekk for vinteren. Jeg vil prøve hvordan dette er i forhold til å ta avleggere til våren (noe jeg sikkert gjør likevel,hehe). Håpet er at de skal bli fortere store og blomstre slik som dette mye tidligere neste år.


Dessuten har det vist seg at det er et vannvittig GI-BORT potensiale i disse avleggerene. De blir jo nydelige, og jeg tar alltid med meg en bukett fra hagen i besøker. Jeg kan like godt lage litt ekstra pelliser og ha til dette formålet.








Dette skjønne synet nyter jeg hver gang jeg går inn eller ut av huset mitt. Jeg ser at det er mange som har arbeids bekene sine andre steder i hagen, der de står litt mer diskret, men jeg er glad jeg plasserte min her ved inngangen :)






Pellargoniumen legger seg ut over bordplaten, og jeg syns det er så trivelig. Denne planten kjøpte jeg hos fru Blomst på Midtun i fjor, overvintret den inne, tok den frem til våren og ga den ny jord og en plass i solen og voila : over ser dere resultatet.


Jeg laget også mange små avleggere av den, som nå er blitt store flotte planter. Jeg husker jeg syntes den var rådyr da jeg kjøpte den, men det er jo bare å le av nå. Snakk om å få valuta for pengene (smiler)





Mannen min sukker over at det er planter overalt hver gang han prøver å forsere en dør. Det er jo ikke mulig å komme inn og ut av en enste dør her lenger, brummer han.

Men er det noen som prøver å bølle med blomstene mine gir han grei beskjed :forsiktig med blomstene til Lise ! Det samme gjør barna mine dersom det går litt vilt for seg i leken : forsiktig med blomstene til mamma !






Jeg er egentlig helt avslappet med om en blomst får seg et skudd for baugen (av en løpsk ball for eksempel) eller blir ribbet for blomster av noen ivrige barn, for jeg har så rikelig å ta av. Dessuten vil jeg ikke at barna skal forbinde hagearbeid med forbud og kjefting.



Barna mine har alltid fått være med meg i hagen og gjøre det de har villet, også plukke seg en bukett. Men jeg har lært dem å plukke litt på hver blomst slik at en ikke ser at de har vært der etterpå. Begge barna mine har vokst opp i hagen og kanskje er det derfor de er så greie og hjelper meg med å passe på i hagen.



Jeg har et langt langt bredt bed som går langs veien som går forbi eiendommen vår. Det er et veldig trivelig turområde og mange går forbi her. En gang kom min skjønne gutt, som var tre den gangen, løpende og ropte : mamma ! mamma ! de tar bonstene dine ! før han snudde og løp opp trappen og frem til en hel barnehageavdeling som stod der, og sa med myndig stemme : ingen jøjer bonstene til min mamma.





Vi har ledd mye av denne episoden. Jeg fikk heldigvis sagt at det var helt i orden til de ansatte som allerede var i full gang med å samle troppene og forklare dem at de ikke måtte gå i bedene. Det er ingen som nyter en blomsterbukett like mye som små barn. Det vakreste jeg ser er en lubben barnehånd med blomster i.








Dessuten, har man et bed langs veien som ikke er gjerdet inn må man regne med litt av hvert. Jeg vil heller ha 20 barnehager her som plukker blomster, enn en hund som skiter. For ikke å snakke om alle røykejubbene som folk hiver fra seg, hva er det for noe da? Heldigvis er det lite av det, ihvertfall så lenge bedet er ryddig og vakkert. Heldigvis.





Til slutt skal dere få et trøste bilde. Siden de andre bildene var så høstlige. Dette er en av mine mange dronning Ingrider som er reddet inn i vinduene og skal blomstre videre der ennå en stund. Hadde de bare tålt regn bedre så skulle jeg fylt opp hvert eneste bed til randen med dem, sukk.
Jeg har nå valgt å ta en liten pause før jeg fullfører serien fra min søsters funkis hus. Ennå er det noen rom og løsninger der som jeg har lyst til å vise, men først vil jeg blogge litt om andre ting en stund. Dere som er interessert i se mer funkishus får bare følge med så er vi plutselig tilbake der.
Håper dere alle koser dere, høst og regn eller ei. Selv nyter jeg en om jeg skal si det selv, velfortjent fridag, så nå blir det plantasjen og en interiør butikk eller to på meg.
Fortsatt god uke ønskes dere alle.
Klem fra Lisemoren

11 kommentarer:

Trinola sa...

Koslig lesning fra deg igjen :D
Pellisan dine var virkelige store og flotte også da .:o)) Har en forkjærlighet for disse jeg også og får igjen i full blomstring med litt kniping og gjødsling . Mine ble tatt inn på søndag å satt i kjelleren så får vi sjå til våren om jeg har husket dem en gang iblant da ;o))

Lunalei ;-) sa...

Åh..sukk!! Dette var virkelig flott lesing og nydelige bilder! Ble helt rørt jeg av hvordan du beskriver ditt syn på det å ha blomster - at du tar så godt vare på dem, men samtidig tørr å nyte dem - annet enn på avstand - altså plukker av dem. Og til og med synes det er greit at barn plukker...Du er god du!!! Og så flott du har det utenfor døra!!!
Høstklem fra Lunalu

Randi sa...

oioi...som dronningen blomstrer hoss deg...jeg har aldri skjønt forskjellen på denne pellargoniene og den røde?...min røde er megasvær....jeg kan umulig flytte den inn. Har aldri hatt så svær plante før jeg..den står fortsatt full av knopper.

Kos deg med dine vakre planter.

Hverdagen vår sa...

Å, dette var flott, og jeg drømmer om ditt inngangsparti jeg;) synes det er flott du har plantebenken ved inngangen jeg.

Nå har jeg kost meg med flotte bilder av flotte planter her hos deg, og de er nå så flotte og store- lekre.
Håper jeg får mine like flotte neste år, nå står de inne og skal få kose seg her før de skal få luft under vingene til våren igjen.-

Ha en flott senhøst!

klem fra Eli

oline's skattekammer sa...

Gjett om jeg har kosa meg her inne hos deg i dag da! Så fine bilder, og så utrolig vakkert du skriver! Jeg ble helt rørt. Du har bare gjort det så helt riktig. Det er så viktig å huske på at barn skal få nyte det på sinn måte. Jeg er så enig med deg! Min dronning blomstrer også enda, måtte ta den inn for en tid siden, hadde blitt glemt ute i regnet en stund!*rødmer* Heldigvis ser det ut som om den kommer seg igjen. Har også tenkt å ta avleggere av den nå i høst, i håp om å få en brakstart på våren. Etter en begredelig sommer og høst, har jeg begynt å drømme om neste vår! Joda, skal nyte resten av høsten og vinteren og da! Ha en fin tirsdagsakveld!

liven sa...

Helt nydelig hos deg Lisemoren!!
Frodig og flott....og ser ut som ren sommerstemning!!
Mine skal få stå i stuen en stund før jeg setter dem i kjelleren!!
Men tar du stiklinger av dem nå?????
Ønsker deg en fortsatt fin uke!

My home is my Castle sa...

Åhh så nydelig du har det.....
Vakkert..

Klem,Kari

A Seaside House sa...

Kjmepkoselige bilder du viser, her har nok det meste visnet ned, litt gule rudbeckia som lyser opp ellers nokså lite farger. Ønsker deg en finfin helg:)

AG sa...

I'm impressed! Du har så mange flotte og store planter i hagen din. En ordentlig hageheltinne du:)
Ønsker deg en flott mandagskveld!
Klem AG

Henriette sa...

Dronninga di var nyyyydeleg. I år har eg ikkje stelt godt med blomane mine, og det viser......Skal prøve å ta godt vare på dronniga mi i vinter, så kanskje......

Ha ei flott veke. Alltid like koseleg å finne ei helsing frå deg inne hos meg;)Merkar at det er noko spesielt med dei som starta på same tida som meg.

Ikkje gløym å bli med på feiringa mi;)

Klem:0)

lavendel mio sa...

Nydelige bilder fra hagen din!
Veldig viktig at hagen er til for alle, så en må regne med en ball som fyker av sted...har 5 gutter og det er mange baller i luften:))
De har også vert med meg i hagen fra de begynte å gå, de har prosjekter på gang hvert år:))
Jeg har tatt inn mine pelliser for i år, frost her nå. Men noen nyter jeg inne enda.
Ønsker deg en fin uke,klem Hanne:)