tirsdag 2. september 2008

Rekesalat

I min familie elsker alle å lage mat. De fleste har sine spesialiteter, og dem lærer vi hverandre. Denne rekesalaten er en av min mors store suksesser. Jeg skal prøve å gi dere oppskriften her, men den blir sånn omtrentlig. Min mor lever nemlig etter mottoet : man tager det man haver og smaker seg frem til det er nok. Da er det ferdig. Når vi spør hvordan vi vet at det er nok av foreksempel krydder, så svarer hun kontant, - det kjenner du på smaken. Så det er ikke så greit når vi vil lage det samme. Vi oppdager stadig at hun hiver oppi ting vi ikke har sett før, i retter vi trodde vi kunne lage - å, har jeg ikke sagt det ? har ikke du sett det da ? jeg pleier nå alltid å ha dette med, ja hvis ikke jeg har ........ og sånn fortsetter det. Den sikreste måten er i grunnen å se hva hun gjør og så notere ned etterhvert. Heldigvis er hun veldig flink å forklare fremgangsmåter, når vi bare har fått klarhet i hva som skal oppi. Vel denne salaten er verdt trøbbelet.





1.dl kremfløte
1/2 dl majones
hvitløkspulver
peppermiks
300g renskede reker (i lake)
6 egg

kok opp eggene, ta av skallet og avkjøl dem.
pisk fløten til krem
bland majonesen i fløten og vend forsiktig
ha i pepper og hvitløkspulver, efter behag. Ja det stemmer, du må smake deg frem
sil rekene og la dem renne godt av seg
del 4 av eggene først i båter og så i skiver, da får du små passelige biter.
Ha egg (må være helt kalde) og reker i sausen og bland det forsiktig
pynt salaten med resten av eggene og litt reker
vel bekomme

Ingen kommentarer: