onsdag 24. september 2008

Måneskinnslampe og andre skatter i huset

I hjemmet vårt har jeg mange skatter, blant annet denne gamle måneskinnslampen. Den fikk jeg av en slektning av mannen min, da vi var nygift. En trivelig gammel dame."Eg har sett at du liker gamle ting, vil du ha denne?" sa hun helt plutselig en dag hun var på besøk. "Ja, han e gammel, han hang i barndomshjemmet vårt, skjønner du." Det er vel unødvendig å si at jeg ble henrykt. Den gangen bodde vi et gammelt bergenshus, og lampen ble straks hengt opp. Den så ut som et smykke i stuen vår, og vi tente den om kvelden hele vinteren. Nå henger den i det nye huset vårt, selv om jeg syns den av og til ser litt bortkommen ut fordi rommet er mye større her. Men ned skal den aldri. Egentlig burde jeg selvfølgelig vist hvordan den ser ut med et tent stearinlys i, men det går ikke akkurat nå. Det er veldig uheldig. Uten å rippe for mye opp i det kan jeg bare si at den er ganske full av stearin inni, som drypper når lampen blir varm. Den må derfor rengjøres før jeg kan tenne den igjen. Ellers blir det for mye for min kjære, og da kommer det aldri inn så mye som et bittelite kubbelys her mere, og jeg forstår han så godt. Huff. Det må vi prøve å unngå.
Blomster er nødt til å være med på blogginnleggene mine, i hvertfall så lenge jeg ennå har hagen full.
Lykten oppå skapet mitt ser nesten ut som en måneskinnslampe den også, den er ihvertfall nydelig syns jeg. Den fikk vi i gave av søsteren min da vi jubilerte for en stund siden. Jeg elsker den.
Roser som snart har gjort jobben sin, de har gått fra knopp til helt åpne blomster.
Her er enda en skatt. Jeg er veldig glad i engler, og har derfor en del av dem. Flott når den også fungerer som kunst og som lysestake. Denne er jeg veldig glad i, den har jeg hatt i mange år, det var en gave fra foreldrene mine.
Favorittrosene mine igjen.
Denne lille lykten fikk jeg rett før ferien. Hjertene danser rundt og rundt når telyset er tent. Datteren min er helt vill etter den, og den er jo veldig fin. Jeg er rett og slett nødt til å få tak i en lysestake med engler som flyr rundt slik til jul. Husker noen de vi hadde før i tiden, for hundrede år siden da jeg var barn. Jeg mener å huske at det kom en liten melodi eller klokkeklang også. Denne lykten minner meg om julen. I dag er det tre måneder igjen.
Her er en annen lykt, den er også en gave fra gode og omtenksomme venner. Kjempefin og veldig koselig å tenne nå som kveldene igjen er blitt mørke. Kanskje får den noen gjesteopptredener utenfor, jeg vet ikke ennå.
Lysekronen har vært tent noen ganger igjen nå, etter en lang pause i sommer. Vi har solen til 23 om kvelden her om sommeren, så da er den ikke mye i bruk. Denne lysekronen er en absolutt favoritt, og jeg har store planer om å skaffe meg en som bruker strøm nå i vinter. Det er nok litt enklere.
Velkommen igjen













Ingen kommentarer: