tirsdag 9. september 2008

LEGO interiør i slottskretser

Det beste barna mine vet er når vi bygger lego med dem. Datteren min har fin estetisk sans, og vet akkurat hvordan hun vil ha det. Det hun mangler, klipper, limer, tegner eller bygger hun selv, og det har hun gjort siden hun var ganske liten. I dag fikk jeg lyst til å vise dere legointeriørene hennes. Jeg syns hun er flink. Ja hun får litt hjelp av meg, men det er hun som er trensetteren, som styrer og fikser. Jeg får rett og slett instruksjoner. Mamma vi trenger.........., sier hun foreksempel. Da kan jeg komme med forslag, og kanskje blir de godkjent. Når jeg hjelper henne med dette syns hun jeg er rene supermammaen.

Det begynte med at hun fikk seg et isslott til bursdagen. Kjempefint, men veldig trangt når man skulle ommøblere litt innimellom, sånn et par ganger for dagen. Særlig etter en vellykket ferie i legoland ,der vi fikk tak i mange flotte ting og mennesker til slottet for en billig penge. Med andre ord, noe måtte gjøres. Mamma og engelen satte seg ned og laget litt flere møbler med mammas lego fra gamle dager ( i helt feile farger, men ok de får gå). Så klippet vi ut borgmurer så vi fikk litt påbygg til slottet.

Etterhvert blir det bedre plass, slik at alle kosedyrene og ikke minst hestene får sine egne rom. Skulle bare mangle. Noen trær var det også behov for, - de klipper du ut mamma, for jeg må bygge stallen. Trærne ble godkjent, og så var det å finne stoffer til alle sengene. Det er tross alt mange mennesker som skal sove her også.

På alle slott bor det en heks, og de bor i et tårn. Her var det bare å finne frem egnede pappesker og bokser. En gammel lego-brannbil-stige fra tidlig 1970 tall hjelper fru heks opp til tårnet hennes, i tilfelle av at hun glemmer kosteskaftet. Denne heksen er i grunnen snill, for øvrig. Det har engelen bestemt.

Kosedyrrommet, der pusekatter, hunder og føll i alle størrelser bor i skjønn forening. Det er ikke mor som har dandert her. Den lille damen styrer med trygg hånd, og det gjelder å følge med hvordan det skal være, ellers spør hun : - Å, mamma, har du rotet med legoen min nå igjen. Det er ikke sånn.

Siden det er ca 2 hester pr familiemedlem i slottet er det også godt utvalg i sleder. Det er lurt å være forberedt. Her tar en av prinsene seg en rast på benken utenfor. I bakgrunnen ses kongeparets senger. Engelen har bestilt himmelsenger til slottet sitt, og jeg skal ta den utfordringen. Skal vise dem her på sidene mine dersom de blir fine.

Det er ikke alle som er begeistret når legoen er for jenter eller gutter, som denne prinssesselegoen. Men, det gidder ikke jeg å bekymre meg om. Selv om jeg er pedagog. Barna mine leker med denne sammen, og de dikter lange spennende historier underveis. Det er mest dyrene det handler om. Når de plasserer kongen på kjøkkenet og damene spiser is i stuen blir ikke jeg så bekymret for likestillingen i hvertfall.Kjøkkenet er også fra 70 tallet. Det grønne gulvet likegodt. Her ser dere også litt av badet i bakgrunnen.

Hestenes rom med stuen i bakgrunnen. Stoffene er rester av en duk og gardin, som er blitt til gulv og sengetøy. Her går det flygende føllet inn for landing.


Hele herligheten, minus stallen som var litt mobil i øyeblikket.

Barneværelset, med vugger og en fe som passer godt på barna.


Her hjelper lillebror til med stalplassen. Han har dessuten en drage som må plasseres et sted, selv om den ikke er så veldig farlig.

Sånn ja, dette blir bra.

Stallen under utvikling. Her er det full konsentrasjon. Det er ingen oppskrift til stallen, så her er det prøving og feiling. Engelen har bestemt at det skal være vinduer og stor døråpning. Dessuten må det være to rom. Hvor høy skal vi lage denne da ? Best å måle med hestene.
Når barna har lagt seg pleier jeg å ta en liten runde med hesten og vognen. Med så mange av folkene jeg får oppi. Etterpå legger jeg dem alle sammen. Jeg syns det er utrolig fasinerende hvor fint vognen virker. Dessuten kan dukkene holde hender og bære babyene sine nå for tiden.


LEGO ER GØY














































Ingen kommentarer: