lørdag 20. september 2008

DUK

I dag skal jeg vise dere en vakker duk
som er over 60 år.

Men først en liten blomsterbukett,
nyplukket fra hagen. Tenk å være så heldig
å kunne plukke inn slike buketter 20 september,
jeg nyter det.

Her er duken. Denne duken laget min mors tante under krigen. Den er laget av en tom sukkersekk. Den gangen kom sukkeret i hvite tøysekker. Min mor fortalte meg at før i tiden lot de ikke noe gå til spille, de brukte alt. Særlig under krigen ble de pent nødt til det. Jeg syns det er fantastisk. Jeg hadde aldri hørt om duker som er laget slik før jeg.
Som dere ser er duken like fin ennå. Den er kantet med heklebord, og mors tante har brodert fint mønster på den.

Her ser dere hele duken på kjøkkenbordet mitt. Jeg syns den tar seg flott ut.
Rosebuketten er bare en eneste rosegren full av knopper som jeg tok inn i går da det regnet så forferdelig. Da blir knoppene og rosene bare ødelagt likevel. Denne rosen blomstrer hele sommeren, høsten og helt til frosten tar den, så det kommer nok nye knopper. Vasen er genial til slike rosegrener, fordi den er så smal oppe. Den er kjøpt i fjor på Holmehuset på Frekkhaug.
De mest observange av dere ser nok desverre at det utenfor er litt villniss, det er fordi vi ikke er ferdig på denne siden av huset. Vi har mange planer på lager, men ting tar tid. Syns denne duken fortjente en fin bukket til selskap.

Her kan dere nyte rosen min på nært hold, rett fra bedet og ennå våt.
Bak i vinduet ser dere to buketter med sommerblomster, blant annet den det er nærbilde av først på bloggen i dag.

Se så dekorativ duken er på bordet. Her er det helgestemning og kjøkkenet er shainet for anledningen. Legg merke til at det er skikkelig patriotiske farger i duken. Det er sikkert ikke tilfeldig når en tenker på tiden den ble laget, midt i en krig. Det er nesten så jeg får litt av Norgeshistorien inn i huset mitt. Det er rart å tenke på. De var flinke før i tiden. Tenk å vaske, klippe, sy sammen til en duk, stryke, brodere, vaske og stryke igjen, før duken var klar. Flott resulatat ble det i hvertfall.

Det er kanskje ikke de fargene jeg selv ville valgt i dette broderiet, men det er nå stilig. Den gule fargen er akkurat make til den jeg hadde på kjøkkenveggen før, da min mor lot meg arve denne vakre duken. Hun syns den passet så fint til et gammelt arvebord vi har, så den bor egentlig på det da.

Fortsatt god helg ønskes

Velkommen tilbake










Ingen kommentarer: