tirsdag 8. februar 2011

Middagslagingskalas hos Lisemoren

Hei alle sammen

Mange jeg kjenner synes januar og februar er noen kjedelige måneder. Julen er over, alle er blakke og ute er det mørkt og ruskevær. Jeg kan ikke akkurat si at jeg deler denne oppfatningen.

Jeg synes egentlig det er ganske deilig når hverdagen kommer i rute igjen jeg. Er vi heldige får vi snø så vi kan stå på ski, jeg har gjort det masse i år jeg, eller vi kan bare kose oss inne under pleddet med en god bok.

Å kjøpe seg en hortensia hjelper jo også på vårfornemmelsene. Det skal gjerne ikke mere til.

Nå er det jo ingen hemmelighet at våren og sommeren er min favoritt årstid, men hvem vet om det hadde vært like stor stas dersom det hadde vært den eneste årstiden vi hadde. 

Jeg pleier å feire det når det er lyst etter klokken fem om ettermiddagen. Har dere sett at vi er kommet dit nå ? Det er faktisk lyst når jeg kjører hjem fra seinvaktene, hurra.

Bildene her i dag ble tatt andre uken i januar. Da inviterte jeg alle klubbvenninnene mine med menn hjem på matlaging hos meg. Det er utrolig koselig. Da kommer alle hjem til oss og så lager vi maten sammen. Dermed ble det mye fnising og tulling på kjøkkenet.

Det er ganske underholdende å lage mat sammen slik. Pluss at det er en mye enklere og friere måte å ha selskap på. Alle er der når maten er ferdig, og fordi vi lager den etter at alle er kommet rekker vertinnen å slappe litt av etter jobb før gjestene kommer også. Det går dessuten mye fortere å lage maten også når en er flere.

Men nå er jo ikke dette den typen fest man har når det er jubileer eller høytidelige anledninger man feirer, mer en kom som du er fest som alle klarer å skvise innimellom i en travel hverdag. Pluss at gjestene jo selvsagt må ha lyst til å lage mat sammen da, ellers blir det jo helt feil.

Denne  skjønne skålen og blomsten fikk jeg av min gode venninne Marianne. Hun er like begeistret for bloggelivet som meg, og vet jo hva det går i. For at den ikke skulle forsvinne på bordet fikk den komme opp i den høye stetteskålen. Hun tok våren med seg til meg hun :) 

Jada, vi brukte opp juleserviettene også vi. Syntes fargene i englene gikk så greit til service og blomstene.

Vi laget hjemmelaget moussaka, salat og foccacia brød. Og selvsagt en deilig dessert, dronning Mauds pudding med sherry. Jeg lo godt av venninnene mine da vi skulle fordele oppgavene. Ja jeg må ha litt enkle oppgaver altså, for hos oss er det ikke meg som lager maten, sa min ene venninne. Samme her, supplerte den neste.
Tredjemann var litt modigere og sa jeg vil lære å lage den gode deserten. Dette er jo flinke damer, men to av dem har faktisk menn som tar hovedansvaret for matlagin gen hjemme. 

Nå er jo jeg langt fra noen ekspert på matlaging, selv om jeg nok er over gjennomsnittelig glad i å lage mat, og som regel lager jeg alt i fra grunnen.

Men nå sa jeg så greit ja men dere kan jo lage salat, steike kjøttdeig eller lage hvit saus dere da. Eller skrelle poteter, men det er så kjedelig så det kan jeg gjerne gjøre.

Men da damene skjønte at jeg hadde tenkt at vi skulle lage hvit saus fra grunnen, satte den ene i gang med å skrelle poteter i en farlig fart, mens den andre hev seg på kjøttdeigsteikingen.

Har ikkje du sleke pose då?, spurte den ene. Poser? sa jeg desorientert. Vi lager saus fra toro poser vi vet du, sa den andre. Så lo vi godt.  

Ja jeg lager nå alltid desserten fra grunnen jeg da, sa tredjemann med glimt i øyet. Noen må jo ta litt ansvar her, skal vi se eh...... hva skal vi ha oppi nå Lisemor? Fulgt av masse fnising.























Så vi kokkelerte, skarvlet, tullet og lo. Det ble jo litt travelt etterhvert med to forskjellige sauser som kokte og ikke måtte svi. To forskjellige kremer skulle blandes med sherry og gelatinplater før det skulle danderes lekkert i en skål. Pluss salat og brød som skulle kuttes.

Mens dessertlageren prøvde å holde alle de andre unna desserten, ellers vet du hva som skjer,sa hun til meg det var den desserten......... ikkje la noen røre i den mens jeg er inne med glassene (jeg fniser litt ennå, for dette var jo selvsagt bare tull) delte jeg mine beste lage salat spesielt og mat generelt tips. Man må bare få det til å se lekkert ut, dandere det flott, da smaker det enda bedre. Faktisk enda bedre enn mat som er god men som ser ekkel ut, helt sant jodlet jeg.

Hvordan skal jeg dandere dette da? spurte min ene venninne. Bare få det til å se litt lekkert ut, svarte neste mann kontant. Vill fnising igjen (smiler).

Så dekket vi dette fine bordet over og spiste og koste oss. Mennene bar mest bord og stoler når det kom til stykket. Delte generøst av ølet sitt og musikksmaken sin med hverandre. Men det gjorde ingenting. Maten ble god og det samme var selskapet. Det er faktisk slik at to av mennene som var her i dag er de som lager mesteparten av maten i familiene sine.

Siste bildet er fra da engelen dekket på til klubben hennes kom for å spise middag. Synes det ble veldig lekkert det også. Engelen mener at servietter uten serviettringer er meningsløst. Unsett hvor jeg legger disse klarer hun å snuse dem opp (smiler)
Vel, vel. Sånn hadde i hvertfall vi en dag i januar som ikke var kjedelig. Jeg anbefaler alle å prøve dette hjemme.

God middag til dere alle



Klem fra Lisemoren

4 kommentarer:

Fru Fryd sa...

Høres ut som dere har hatt en koselig aften. Kjekt å fordele opgavene litt, og lære av hverandre:-) Bordet var nydelig dekket, og nye familiemedlemmet er kjempesøt!!:-)

RoseSommer sa...

Det høres så koselig ut! Vi har for trangt kjøkken, så det blir nok ikke noe sånt hos oss. Bordet var fint de også.

Mitt hvite hus sa...

Dette høres koselig ut... alltid kjekt å gjøre noe sammen.:

ha en fin fin uke 0)

klemmer

liven sa...

Høres ut som dere har hatt en koselig kveld!!
Mitt kjøkken er nok for trangt til at flere kan stå der å lage mat....
Nydelig pyntet også Lisemoren :o)