torsdag 27. november 2008

Vinter og sjauing i hagen

Dette er et sjeldent syn her på vestlandet. I fire dager hadde vi skikkelig vinter med nedi - 8, før regnet igjen var på plass og gradestokken krøp opp mot 10 +. Jeg har hatt så mye annet å blogge om, men viser nå likevel snøbildene mine nå.

Slik så det ut hos meg da snøen kom. Desverre hadde jeg ikke rukket å pynte til jul her ennå. Det er jo så koselig med lykter og vintergrønt i snøen. Jeg hadde akkurat rukket å sende alle perlagoniaene mine på vinteropphold i kjelleren hos foreldrene mine. Tenkte at jeg skulle prøve å få de igjen til neste år. Desverre ser dere sikkert at to av dem aldri rakk vinteroppholdet, og står og ser nokså trist ut på benken. De skal selvsagt fjærnes.



Jeg har tatt trekket av stolene og vasket dem, men ser ikke vekk ifra at jeg tar dem på igjen når jeg pynter med alle lyktene og granbar til jul. Da håper jeg det ser litt finere ut. Jeg må jo også klare å få tak i et lite juletre jeg kan ha her i inngangspartiet. Snøen dekker jo uansett til det meste som ikke er vakkert, og det er jo supert.



Denne porselenshunden elsker engelen, og den vokter utenfor huset vårt. Det var en gave til mannen i huset for noen år siden. Jeg knegget litt i sjegget da han fikk den, mens engelen hev seg over den og ga den en fast plass i solen. Hun pynter den med blomster gjennom hele sesongen, og klapper den kjærlig når hun går forbi. Den ser litt sliten ut stakkar, der den står solbleket med en blanding av jord og snø over seg i kulden. Men det nytter ikke å pensjonere den så lenge engelen vokter den som en hauk.


Jeg hadde akkurat klippet ned og dekket alle stauder og potter med granbar dagen før snøen kom. Da hadde jeg meg en skikkelig tretimers økt i hagen. Det var virkelig lenge siden, og trengtes sårt. Jeg måtte faktisk klippe ned erteblomstene, margerittene og noen andre etternølere som fortsatt stod grønne og friske. Jeg har så problemer med å fjerne stauder og sommerblomster om høsten fordi det er så mildt at de ofte varer og varer. Så kommer plutselig frosten, og ryddejobben blir ufyselig. Sleipe og våte stilker er ikke akkurat behagelig. Da angrer jeg jo litt. Men du verden så godt det er når det er gjort. Jeg må jo ta meg enda en runde, det ser dere sikkert på bildene, for erteblomstene er like grønne, men de liker ikke snø og frost så nå er det nok over.
Det er heldigvis ikke sånn at det ikke er noe en kan gjøre i hagen om vinteren, da hadde jeg blitt tussete. Det er deilig å røske litt opp og få orden. Nå har jeg fått unna vindusvask og maten til fuglevennene våre er på plass. Nå gjenstår bare litt ryddesjau og julepynting. Siden vi så og si aldri har snø til jul pleier jeg å ha masse vintergrønt i de pottene jeg ikke setter bort. Dere kan så vidt se det vintergrønne stikke frem under snøen på bildet over.
Velkommen igjen.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg synes hagen er riktig idyllisk med all snøen. Og det var litt av en kontrast til sommerbildene. Du er veldig flink til å ta bilder. Har du gått på fotokurs...?

Henriette sa...

SÅ flink du har vert som har fått unna alt i hagen. Her er det ein del igjenn enno. Vinteren kjem liksom like overraskande kvart år, sjølv om me snart er i desember......Men over helga skal det ryddast skikkelig i hagen, og inngangspartiet tenkte eg å "julepynte" litt til helga - gler meg:)

Ha ein flott kveld.
Klem:0)

Jeanette sa...

Å det er så fint med snø:o) men dessverre som kom regnet - håper veret blir litt betre i helgen, der er jo nattåpent og åpning av pepperkakebyen:o)
Ha en super helg^^,

Anne-Berit sa...

Koselige bilder.Ser dere har fått snø hos deg også,her er det kommet altfor mye etter min smak.Er ikke så glad i snø,annet enn i julen,men det er litt vanskelig å få det til,hihi.
Ha en fin fredag!

Tulip sa...

Ja utrolig hvor vakkert det blir når det hvite teppet legger seg. Her har vi ikke snø, og jeg har heller ikke rukket å fjrene alle krukker og potter...
Kjenner det frister lite å holde på med kalde fingre ute nå!! Brr...

Ragnhild / Wallas Verden sa...

For meg som er en Veslansjente føles det litt rart å være her på Østlandet og tenke på all snøen som er der "hjemme" Det pleier jo å være omvent. Men dette gjør godt for alle rosene og plantene i hagen min der borte da. Barforst vil vi ikke ha.