tirsdag 10. februar 2009

Så mye for hun som skulle ordne i hagen

Jeg får ikke gjort noe som helst i hagen nå i hvertfall, for den er forsvunnet under et hav med Her i Bergen har vi nemlig hatt snø i en uke nå, med skikkelig påskestemning. Det er ikke noe tull heller, men ordentlig snø !Ikke sånn snø som vi blir kliss våt av, som forsvinner i løpet av et par timer eller blir til dagevis med plagsom slaps, men sånn snø som er tørr og deilig og kram. Det har dessuten vært sooooool mye av tiden, hurra.




Da jeg kjørte barna mine til skolen i morges så det slik ut på min yndlingsplass i hagen. Solkroken. Ikke noe varmt der nå i hvertfall. Se på det bordet, det måtte bare tas bilde av, med det eneste jeg hadde for hånd, et elendig mobilkamera. Men i nøden spiser som kjent fanden fluer. Syns det ser ut som en kjempe bløtekake ! Som den skarpe observatør også kan se har jeg fått en fonn i hagen, en snøfonn, noe som er ganske eksotisk må jeg si, selv om det har skjedd før.


Nå er det bare å nyte det så lenge en kan.



Se på krukkene mine. Der bor det stauder, som trofast kommer igjen hvert eneste år. Jeg syns jeg må ha krukker i inngangspartiet selv om jeg har nok av blomsterbed i hagen. Jeg elsker blomster i krukker, og vår herre er snill og hjelper meg med vanningen nesten hver eneste dag, så det er ikke noe videre arbeid med det heller. Jeg har sluttet å bære krukkene vekk om vinteren, for det er svintungt. Istedet putter jeg grønt fra hekken over dem for å pynte og beskytte litt, og fester dem med pyntefuglene som er fine der hele året. For ellers er krukkene et trist syn når det ikke er så fin snø her, og det orker ikke jeg å se på. Da er det bare å ta litt tak selv.



Hekken som gikk klar av hekksaksen i høst ser slik ut. Den sikrer meg den luneste solkroken og frokostplassen i verden, pluss at den skjermer litt for innsyn.





Hekken som ble klippet ser slik ut. Snøhaugene foran er småbusker , som jeg må si jeg er veldig bekymret for nå, for slik behandling er de ikke akkurat vant til stakkars.





Litt av julepynten min utendørs som jeg ikke har hatt hjerte til å fjerne helt ennå : )







Hekken sett fra veien ned mot huset. Pluss litt av trappen. Alle småbuskene mine er begravet i snø.





Det er helt fascinerende hvordan buskene får helt nytt utseende med snø på.




Dette nydelige huset tok jeg bilde av i dag da jeg var i akebakken med barna på jobben min. I påskesol og nydelig skiføre var vi ute i over fire timer. Jeg leste i lokalavisen at alle måtte prøve å ordne seg litt fri fra jobb så de kunne nyte det herlige været som er meldt fremover, og det er jo en god ide. Men det trenger ikke jeg, for jeg er ute hver dag hele året og bare nikoser meg. Se på den blå himmelen. Og solen, den skinte virkelig på Lisemoren i dag, he, he. Jeg kjenner det faktisk i kinnene. Hadde jeg hatt slik vinter litt oftere skulle jeg virkelig sluttet å vente på våren for en måned eller to, det må jeg si. Jeg er ikke bare hage entusiast, jeg er skientusiast også, faktisk. Det er ingenting som er bedre enn å rusle rundt i sitt eget nabolag på ski en solskinnsdag. Ellers er det noe jeg har vært vant til at vi gjør på fjellet. Bare med unntak av slike små vinterlige avbrudd med deilig snø. Det blir som om sommeren, når været er på vår side, da slipper vi alt annet og løper ut og bare nyter. Det fikk jeg gjort i dag.

Jeg kommer snart tilbake med nye herlige vinterbilder, for jeg tok noen nydelige som jeg av en eller annen grunn fikk feil vei inn på bloggen her. Så nå har jeg nok et teknisk problem å løse.

Takk til alle som har meldt seg på gave trekkingen her hos meg, det er ennå ikke for sent. Jeg regner med å trekke en vinner på lørdag : )

Klem fra Lisemoren : )

7 kommentarer:

LYKKEBO sa...

Hehe...nett som jeg skulle att bildene selv! Har ikke fått med meg at du bodde i Bergen før nå! Skjønner du!? hihi.. Vanvittig med snø ja..Vi måker og måker.. er jo utrolig flott...men tenk når alt skal vekk!!

klem

Mitt hvite hus sa...

Så utrolig koselige bilder du viser Lisemor:O=)
Jeg visste faktisk ikke at du bodde i Bergen. Ja sant det er deilig når det er skikkelig snø og den ligger en stund. Min drøm hadde vært at snøen kom i nov og lå ut januar.
Gleder meg til flere bilder Klem Kerstin

Merethe sa...

Flotte vinterbilder du har tatt. :) Nyt det flotte vinterværet.

Anne på Moseplassen sa...

deilige snøkledde bilder :)

Crinoline sa...

Nesten som hos oss på Østlandet. Nydelige vinterbilder, kos deg med snøen.

Henriette sa...

Så fine bilete:) Det er verkeleg kjekt med snø, når været er slik som no:)

Bilete v krukkene dine synes eg var kjempeartig! Ligg det eit par hanskar i midten, eller er det buskane som ser slik ut???? Ser ut som om nokon har snøa inne, og prøver å finna vegen ut, hi,hi;) Her er det ingen ting i vegen med fantasien nei:) Kanskje du skulle melde den stakkars innesøa frøkena på hos Moseplassen;)

Ha ein fortsatt flott vinterdag.
Klem:)

Vivishagerom sa...

Tar man seg tid, så er vinteren fin. Kjempe flotte bilder.