søndag 25. oktober 2009

Mer snekring, denne gangen reol til kjøkkenet.

Denne helgen har jeg ikke rukket så mye. Vi har nemlig snekret her igjen. Denne gangen på kjøkkenet. Jeg lager alltid skisser over det jeg ser for meg i hodet før jeg går i gang med noe, og de ser gjerne ut slik som denne under. Tenkte kanskje dere ville like å se dem.
.
Det er hverken mål eller noe særlig nøyaktighet over dem. Neida, jeg vier meg helt og fullt for den estetiske biten, dog med mine begrensede tegneferdigheter.
.
Som dere sikkert ser vil jeg ha meg en solid og vakker reol i nisjen mellom vinduene mine. Jeg har sett flere fine i interiørbutikkene, og liker dem kjempegodt. Men målene passer ikke her hos oss, og sant og si passet ikke prisene meg helt heller.
.

.
Slike tegninger har jeg fra alle mine små og store prosjekter, blant annet hyllen og plantebordet mitt utenfor, som jeg har vist dere før. Den gangen ble det da også slik jeg hadde tenkte meg. Dette prosjektet derimot var litt større, og mannen min laget sine egne måltegninger og kjøpte inn noen av materialene.
Så stakk han oppom en kamerat med en prima sag (min venninnes snille mann, han jeg har fortalt dere om før, som kjører enorme rhododendronbusker hjem til hagen min i varebilen sin) og fikk kappet platene. Så snekret mannen min opp rammen. Men vi måler av en eller annen veldig bekymringsfull grunn feil innimellom, og reolen ble litt høyere enn den skulle. Veldig pussig syns nå jeg. Dermed måtte det sages av ganske mange biter, sukk, sukk, sukk........
.
Dermed så stoppet prosjektet litt opp. Noe som var veldig uheldig siden hyllen stod midt i stuen. En av grunnen var at de var tom for hobbyplater da vi var innom for å kjøpe det. En annen at jeg ville ha en sukkertøyslist øverst, men ingen av de butikkene hadde fant nåde for mine øyner. Antakelig er det kjøkken senterne som har dem, jeg vet ikke. Etter fire butikker gikk jeg lei. Her var gode råd dyre.

.
.
Mannen min hadde akkurat dratt av gårde med gutten vår på håndballturnering på lørdag, da min svoger og nabo kom ruslende. Han hadde vært oppom dagen før med gode råd, og nå fikk vi overblikk over situasjonen. Min snille svoger, som burde vært gullforgylt, fikk feilmålingen vår under kontroll, hyllen ble i riktig høyde og beina kom på. Vi tok en tur på den lokale trelasthandelen for å se om de hadde listene jeg trengte der, og jeg bestemte meg for en vanlig list isteden for den jeg hadde tenkt. Bedre å få hyllen i havn tenkte jeg.
.
Min svoger har utrolig mye lure verktøyer som gjorde jobben lettere, blant annet en spikerpistol. I løpet av søndag formiddag gjorde han og mannen min ferdig hele reolen. Den ble kjempefin, og etter nok en del biter som måtte kuttes av var vi havn. Fordelen er at man lærer av alle feila frå i går. Så neste gang . . . . .
.

.

Her ser dere nisjen mellom vinduene der jeg skal ha reolen. Det er god plass på kjøkkenet, så bordet drar vi bare litt frem. Inni reolen skal jeg ha alle fat, skåler og annet dill og dall som er vakkert å se på og som tar alt for mye plass i skapene mine.

Neste gang jeg poster noe på bloggen er planen å vise dere min nye reol. Den er akkurat ferdig sparklet og kvistlakken er kommet på. Nå må jeg bare få malt den og så. Som jeg gleder meg til å stasje der, he,he. Tusen takk til alle gode hjelpere, og særlig min snille svoger som fikk oss i gang igjen.

Ønsker alle en ny og flott uke.

Klem fra Lisemoren




er

8 kommentarer:

Troen og Haapet sa...

Legger meg til som følger og venter i spenning på fortsettelsen;)
En fin uke ønskes deg og dine

liven sa...

Så spennende dette var da Lisemoren!!
Gleder meg til å se....nå må du skynde deg!!!
Godt med gode hjelpere for å få satt planene våre ut i livet!!
Sukkerbitlister er bare så nydelige...og jeg letet etter en gang jeg også. Tror jeg slike må bestilles.
"Ninas lille gale verden" har brukt mye av disse....og du kan jo spørre henne!!

Et fint kjøkken du har og det blir sikkert så fint med hyllen din her:o)

ha en fin mandag:o)

lavendel mio sa...

Å nå er jeg spent!!!!!
Dette ser kjempelekkert ut:)...og kjøkkenent ditt er så koselig:)
Må ikke vente for lenge no da....;)
Ønsker deg en nydelig uke,klem Hanne:)

Anita fra hjerterommet sa...

Gleder meg til å seferdige prosjektet. Godt det finnes flinke hjelpere sier jeg bare:)

M sa...

Halaien, nå er du "addet"!
Ha en fin kveld, klem,M

Randi sa...

Ååå......så spennende prosjekt. Gleder meg til å se den ferdig....hørtes veldig flott ut.

Ha en fin høstdag

Merethe sa...

Dette blir spennende å se ferdig. :) Kommer sikkert til å bli kjempefint. Ønsker deg en fin fin mandagskveld.

oline's skattekammer sa...

Hei igjen, legger meg også til som følger, dette vil jeg ikke gå glipp av for alt i verden!!!Hihi. Jammen gjør du deg flid med arbeidstegningene dine!! Selv om dere hadde noen småproblemer underveis, er jeg sikker på at det blir bra til sist, og som kjent, det er jo planlegginga som er viktig til å begynne med, og stasj'inga som er viktig på slutten! Lykke til og ha en fin mandagskveld! P.s. det bildet i headeren din er bare så nydelig, lengter allerede til neste vår og sommer!