mandag 13. desember 2010

Juleforberedelser for jule-entusiaster

Hei alle sammen.

Ja da er jeg tilbake (smiler), jammen fant mannen min ut av teknikken her. 

Tusen takk til Rosesommer, Liven og Lanalu for oppmuntring. Det var nok ikke så komplisert eller dyrt som jeg fryktet. Gjort på et øyeblikk var det også. Tenke seg til at jeg har gått glipp av halve advent. Hos meg er juleforberedelsene allerede i full gang. Både hjemme og på jobb.

Vel nå kommer det et bilderas her, for jeg har fjorten dager å ta igjen. :)



























Jeg hadde pyntet ferdig ute allerede tidlig i desember, fordi jeg skulle ha klubben min hjemme hos meg da vi holdt det siste treffet dette året. Rett etter at jeg var ferdig å pynte fikk vi snø også, men den er det mest is igjen av nå. Nydelig julekortstemning var det nå likevel. 



Jeg har mest stauder i pottehagen min, og rydder derfor ikke vekk pottene om vinteren. Jeg dekker dem bare med granbar. Dessuten har jeg latt kannene stå fremme i år også. Med bittelitt granbar blir det julepyntet med det samme.  



Denne sinbaljen har jeg under vannkranen. Etter et heftig regnfall frøs det helt til. Se så nydelig det ble med bittelitt grønt og kongler oppå isen.


Vi har hatt frost i mange uker og hadde ned mot 12 minus, noe vi overhodet ikke er vant til på våre breddegrader. I fjor plukket jeg roser i hagen i midten av desember. Det er liksom høst nesten hele tiden istedenfor vinter her vest, regn og ti grader (smiler). Jeg kan godt bli vant til kulde og ville gjerne hatt mer snø også. Synes det er herlig med ekte vinter.  























Dette er toppen av en gran fra hytten vår. Synes den passet godt her. Vi var der første helgen i desember og hentet juletrær fra egen tomt. Det var kjempekoselig. Ungene kaller det for juletreskogen, men det er nå å ta i litt, he,he. Men vi har juletrær der i mange mange år fremover. Skulle jo ha hatt lys på dette da, men så langt er det ikke kommet ennå.


Pottene som er tømt blir ganske enkelt bare snudd opp ned. De er perfekte til granbar, epler og lykter.


















Selv hyllen over har fått seg en liten juleoverhaling. Jeg har gjemt unna noen eplekranser også, og det kom vel med. for de andre er nesten oppspiste nå.


Potten som står opp ned her er en av et par som jeg kjøpte på salg for tyve kroner stykket i sommer. Har aldri noensinne kommet tilfeldig over et så godt tilbud. Desverre var lisemormannen med meg den dagen, så jeg fikk ikke med meg mer enn fem stykker, grrrr.

Men det er kanskje forståelig at han synes det blir litt mye av og til med denne hageinteressen min. Hans standarspørsmål er som følger : Trenger du virkelig flere potter nå ?????? !!!! ???? Holder det ikke med et par stykker ???? !!!! ????? Hvordan skal du få dem hjem ? Vi har ikke plass i bilen !!!! (Noe som er ganske pussig for vi har en ganske stor bil).



Det er iallefall ikke mye som skal til før det blir julefint. Nå som det er trendy å bruke masse naturmaterialer er det ekstra gøy.






















Her min favorittplass uten hvite trekk, men dekket av den hvite snøen. Bak ligger juletreet som jeg snart skal ta inn i varmen og pynte.

Neste gang skal dere få være med inn på mitt julepyntede kjøkken.

Det er bare å beklager dårlig kommentering rundt omkring, jeg er ofte innom dere alle. Men jeg har vært masse på farten nå i desember, ikke jobb denne gangen, bare kos kos kos. Og da må dere nesten bare vente. Men jeg kommer sterkere tilbake snart. Nå som jeg har fått orden på bildene mine er det håp om at jeg kan konsentrere meg om å lese og kommentere igjen også. Innimellom all julekos og juleforberedelser.

Klem fra Lisemoren

5 kommentarer:

RoseSommer sa...

Dette var greier!, som vi sier i Larvik.
Veldig moro å se hva du har drevet med de siste ukene. Jeg må huske på at kongler er utrolig fint når det blir sommer igjen. Kongler er jo ganske uinteressant når en helst vil sitte på svabergene og dingle med beina i sommervarmen.
Men nå når julestemningen nærmer seg er alt dekket av denne (for det meste) ekle snøen. Da er det for seint å huske på sånt.
Gleder meg til flere bilder.

Lisemoren sa...

Takk for det. Var godt å være tilbake. Nå må jeg legge meg, men jeg skal stikke innom deg i morgen (smiler)

Mitt hvite hus sa...

Her var det julestemning du ... så koselig du har pyntet med grønt og rødt...røde epler gjør seg sammen med det grønne---

Nyt adventsdagene..

klemmer =))

Lunalei ;-) sa...

Oj Oj Oj!!! Vakkert! Inngangspartiet tok seg jammen fint ut i vinterprakt også! Nydelig med så mye granbar, kongler og eplekranser!
Du er så flink til å lage det vakkert - nydelig julestemning var det!
Klem fra LUnalu

Alfa sa...

Så flott det var pyntet:).Skikkelig julestemning.
Ha en super dag.
Klem Alfa