tirsdag 23. oktober 2012

EPLEHØST

Hei igjen.





































   Årets eplehøst var enorm her i Lisemorhaven.  Eplene er røde og dekorative, om enn litt små. Jeg kommer aldri til å forstå meg helt på disse epletrærene.I fjor fikk vi ikke et eneste eple på det samme treet. Nå skal jeg imidlertid lage små eplekranser igjen og ha klare til kalde dager.

















Hageputene mine  langs muren pleier å gå helt til bakken og være lubne og flotte, men i år er de litt slitne. Det straffer seg når man slurver med luking og jødsling. Været har jo heller ikke hjulpet. Vi får håpe det blir likare neste år. Men eplehøsten er det ingenting å si på. Her ble kar, skåler og kurver fylt til randen.





































Høsten er en fin tid. Selv om det er vemodig at sommeren er over er det noe med alle de flotte fargene og den friske luften som bare er helt fantastisk. Jeg gleder meg alltid til vinteren fordi jeg håper på snø og skiføre. Dessuten er det jo julen man kan se frem mot.




































Men ennå kan det bli noen fine dager i hagen. Her i Lisemorhaven er det femdeles mange blomster som blomstrer. Jeg har ikke tatt inn pelargoniaene ennå, men det begynner å bli på høy tid. Jeg sliter sånn med å gi slipp på hagen om høsten.





































Siden klimaet her vest er så mildt så står jo alt ofte like fint, det som ikke drukner i hvert fall, til frosten tar dem. 
















Man er sin egen lykkes semd sies det, og for meg handler det mest om blomster og hagerom som dette, så er jeg happy som bare det.




































Endelig blomstret erteblomstene også, de ble plantet alt for sent denne sesongen, og ble kraftig angrepet av snegler da de var spirer. Jeg må bare ha disse plantene rundt meg hvert år, jeg synes bladverket og de små krøllete stilkene de sender ut for å holde seg fast er noe av det mest dekorative som finnes. Neste år skal jeg ha en bedre plan, rydde mer tid og komme meg i gang før, tror jeg !

















Denne plassen er fylt av sol om morgenen og formiddagen, men jeg har ikke klart å fange den med kameraet fordi solen kommer og går bak skyer hele tiden. Så for å få litt bilder fra denne plassen uten regn ble det i skyggen. Gjør ingenting det synes jeg.




































Rosene ser ut til å trives og jeg er veldig spent på om de tåler vinteren her i de store pottene. Denne sesongen har de vært etter all forventning. 

















Hva jeg skjal bruke alle de små eplene til er ikke godt å si. De er sure og lite saftige. Så det blir mest til dekorasjoner. Noen har havnet i eplekaker både her og hos naboen.




































Stoffene i stolene tørker fort, jeg tar dem ikke ut og inn ettersom det regner, men jammen har de vært mye våt denne sesongen. Jeg skjønner nesten ikke hvorfor ikke vinterhager eller uteplasser under tak er mer brukt her vest enn det er. Det burde vært påbudt akkurat som piper og bad (smiler)




































Hagepoplene og blomsterertene er ikke helt seg selv, men rosene har vært flotte. Måtte de bare komme igjen neste år.

























Fortsatt god uke ønskes alle



Lismor

3 kommentarer:

lavendel mio sa...

Wow, her var det mye epler!:)
Nydelige bilder fra hagen din!
Det var null epler på våre epletrær også i fjor, men i år ble det ca 30 kg med epler:)
Har laget eplegele, eplemos, eplekaker, eplemuffins, og eplesaft, så nå er fryseren full med godsaker:)
Tenkte å lage eplekranser av resten av eplene.
Ja, det har vert en rar sommer, sen blomstring av det meste, men regner det blir bedre neste år:)
Ønsker deg en fin uke!
Klem Hanne

Caroline sa...

Å herlighet for epler!!!
De så kjempegode ut:)
Her i gården har vi 2 nyplantede epletrær,det ene var det 1 eple på,mens det andre "var" det 9 epler på...Men under et barneselskap vi hadde i august forsvant visst alle eplene under lekebutikk i lekehytten i hagen:(
Satser på at vi får smakt dem til neste år da;)
Koselig uteplass dere har,frodig å flott!
Så gøy med det blomsterdekorasjonskurset i innlegget under,flotte oppsatser:)
Klem Caroline

Henriette sa...

Lenge sidan eg har vore innom deg ( Og bloglandia ) men no var det jammen koseleg å kikke innom. Dei epla var utruleg flotte! Me hadde mykje epler på det vesle treet vårt, men dei var fulle av skurv. Trur me må prøve å sprøyte til neste år. Her kom snøen i kveld, så no er det definitivt slutt på hagesesongen i år.