tirsdag 2. september 2008

Hagefest




I vår hadde vi hagefest, eller teltfest får jeg vel si. Her skal dere få se bilder fra dagen. Jeg er en uerfaren blogger, og nå ser jeg at alle bildene jeg ville vise er fulle av folk. Det er ikke så mange som vil legges ut på blogg, så neste gang skal jeg ta masse bilder før gjestene kommer.



Min bedre halvdel og jeg hadde bryllupsdag denne sommeren, og etter 15 år bestemte vi oss plutselig for å feire det med en skikkelig fest. Min kjære ville at vi skulle gjøre det da vi hadde rundet 10 år sammen, men da hadde jeg et lite snev av sykdommen: Nå gidder ikke jeg å rydde-drive hotel-ta vare på barna alene-gå i full jobb-og hvorfor er jeg den eneste som putter klærne i skitneklærskurven her i huset?-syken. Så jeg sa at det var greit for meg hvis han ville ta seg av det. Da hørte jeg ikke mer om det. Det er veldig uheldig. Vi hadde akkurat kommet oss inn i det nybyggede huset, og den første måneden var luften rett og slett gått litt ut av oss. Vi var helt utslitt. Det er knalltøft å bygge hus når barna er bitte små, begge går i fulle jobber, og egeninnsatsen ikke gjør seg selv. Særlig når en får barn midt i prosessen. Etter en stund våknet vi til liv igjen og vi nikoser oss med huset og hagen vi er så heldige å kunne bo i.



Siden huset ikke er så stort, det er mer enn stort nok for oss, men vi hadde tenkt at vi skulle være en 30-40 stykker. Jeg ville at huset skulle skinne uten at spisebordet kom i veien når vi skulle danse, men jeg ville også dekke langbord. Jeg kunne bare få oppfylt et av disse ønskene. Derfor kjøpte min meget tålmodige mann et partytelt som vi satt opp ved hjelp av naboen, som kom i grevens tid, akkurat da det begynte å blåse og vi slet litt. Det ble veldig fint. Teltet hadde tre vegger og vi satte det helt inntil huset, oppå terassen vår. Så åpnet vi de franske dørene rett ut til teltet. På denne måten fikk vi nesten et ekstra rom i huset, og hvilket rom. Tenk å ha en vinterhage, det er mitt største ønske. Ved hjelp av vårt og våre nærmeste naboers hagebord fikk vi dekket et nydelig langbord, som vi fylte med hvite duker, fattigmanns sølv, kandelabere og markblomster og stauder fra hagen i store glassurner. Det ble aldeles nydelig. Jeg tok inn de hvite spisestuestolene mine og ble veldig fornøyd. Gjennom vinduene i teltet kunne vi se bedene og alle staudene som blomstret. Siden vi bor i Bergen og det har en lei tendens til å regne i juni måtte vi nesten gjøre det på denne måten.



Den lille engelen og jeg gikk en lang tur og plukket blomster dagen før festen. Etterpå plyndret vi hagen vår. Så laget vi blomsteroppsatser til selskapet. Vi ble veldig fornøyd. Da vi giftet oss leide vi selskapslokaler, Berits selskapslokaler, jeg vet ikke om de finnes ennå, men vi var veldig fornøyd med dem den gangen. De tok seg av alt, fra mat til pynt. De spurte meg hvilke blomster jeg ville ha, og jeg svarte da at jeg elsket markblomster, men at jeg ikke trodde det var så lett å få tak i når de skulle bestille det hos blomsterleverandøren sin. De hadde krukker til oppsatser som de sendte avgårde og fikk fyllt med blomster tilbake. Derfor sa jeg bare at alt var greit for meg bare det ikke var orangefarger i blomstene. I dag forstår jeg det ikke, men dengangen var jeg ikke så opptatt av sånt. Da vi ankom selskapslokalene etter vielsen kom en av venninnene mine bort og sa, så fint det er laget til her og helt deg, knallfine blomsteroppsatser. Hun trodde det var jeg som hadde tatt dem ut. Og da jeg fikk se dem skjønte jeg jo hvorfor. De var av markblomster, men med roser og bladgrønt i rikelig monn innimellom. Aldeles nydelig.

Her er en av blomsteroppsatsene våre. Jeg syns ikke de kommer helt til sin rett på bildene. Vi var iallefall fornøyd med dem. Jeg hadde peoner i brudebuketten, derfor er denne fine puttet innimellom. Den er fra en veldig gammel knoll, i en gammel hage, som jeg har fått av min svigermor. Det er første året den blomstrer her hos oss.


Vel på hagefesten vår hadde vi koldtbord med min mors berømte og hjemmelagde rekesalat som en av rettene. Jeg skal legge ut oppskriften i et senere innlegg. Vi koste oss og hadde det veldig kjekt. Her skal dere se litt av det pyntede huset mitt.


Jeg har alltid slike minibuketter på vaskene på badene når jeg har gjester. Har en erteblomster eller roser å ha i lukter det nydelig også.


Fra ene enden av stuen vår. Dette er : her skal vi slappe av-og ingen kjefter dersom noen søler- sonen i huset mitt. Her har vi lørdagskos, filmkveld og bål i peisen om vinteren, og det er her vi er. Vi har ikke hvite sofaer, fordi det rett og slett ikke ville fungert hjemme hos oss. Selv om jeg gjerne skulle hatt det, for fint er det. Men dersom denne sofaen kunne snakke, eller et krim lab team, for eksempel folkene fra CSI, hadde fått frie tøyler her, ville de fått seg en uforglemmelig aften. Jeg tror de hadde funnet det ganske interessant å rekonstruere hvordan diverse flekker hadde havnet der. For ordens skyld, min kjære renser sofaen av og til. Jeg er som dere også ser veldig glad i bilder.


Her er en annen del av stuen. Her ligger for sikkerhets skyld noen lister som skulle vært hengt opp. Vi rir ikke alltid den dagen vi saler her i huset. Men vi kommer nå oss som regel tilbake i stallen for det. Alltid noen prosjekter på gang, heldigvis. Jeg har i tilegg til fattigmannssølv også mange glasslysestaker, og de elsker jeg, så de vil nok følge med lenge ennå. De på bordet er fra ikea, kjøpt for noen år siden. Lysekronen er kjøpt på salg på obs av alle steder, for en billig penge, i fjor. Er lysekroner snart ut eller ? Jaja, jeg skulle kjøpt flere dengangen. Den har jeg mye glede av. Lysestakene i vinduet er i krystall og er gave fra foreldrene mine. Skal vise dem nærmere en annen gang. Det beste i hele rommet er likevel pianoet. Det er aldri en sammenkomst eller fest her uten at søstrene mine spiller og vi får sunget litt.




Vi skulle samlet familie og venner langt oftere enn vi gjør, men da hadde det gjerne ikke vært så stas som det er nå.





Da den lille engelen så teltet og all blomsterprakten dagen etter festen, ville hun også ha en fest. Dermed måtte vi handle raskt, mens teltet stod og blomstene var fine. Hun laget lapper og delte dem ut på skolen mandag samme, dag som hun skulle ha sommerfesten sin. Så laget hun og tre venninner, som hun like godt tok med seg direkte fra skolen, til pitabrød med deilig fyll, og is til dessert. Hun var litt bekymret, for den korte fristen, men alle jentene i klassen kom. De hadde det så kjekt, og satt inni teltet og fniste og koste seg med maten.



Engelen serverte dem is i store isglass, som hun valgte ut da hun var med meg på salg hos tilbords, og bare måtte ha. Etterpå runget hagen vår av latter og glade barn som lekte. Jammen er jeg glad for at jeg tok meg tid til å la den lille engelen min dele hagegledene våre med vennene sine. Det er synd å ikke vise den glade gjengen, de var et vakkert skue rundt bordet, men her kan dere se engelen i hvertfall. Denne dagen var værgudene med oss også, så solen flommet gjennom hele huset.



Velkommen tilbake en annen gang.










Ingen kommentarer: