torsdag 6. august 2009

Nye hagegleder med hagepoppelroser i full blomst

Dette synet møtte meg i hagen da jeg kom hjem fra ferie.


Mine favoritt sommerblomster, hagepoppelrose, som jeg selv har sådd fra frø, blomstret som ville gale. Jeg har sagt det før og sier det igjen : Denne sommerblomsten er knall-lett å få til.

Dersom dere setter fire fem slike blomster sammen i en grupper er det akkurat som å få en svær blomstrende busk.

I år har jeg plantet alle mine i krukker, men de blir faktisk enda større og litt kraftigere når de får vokse i bedene. Men der er det blitt så fullt etterhvert her hos meg. For jeg satser på at staudene skal stå så tett at ugresset ikke har en sjanse.

Her er leveggen mot naboen. Det ser ut til at den nye klematisen jeg plantet har klart seg fint. Den har blomstret i seks uker nå. Innimellom den ser dere erteblomststauden min, som straks kommer i blomst. De erteblomststaudene jeg har i le under tak blomstrer allerede som ugress, men det skal dere få se en annen dag.


Jeg setter faktisk potter med slike hagepoppelroser innimellom staudene i staudebedet der det er lite eller ingen blomstring mellom de ulike staudene sine sesonger. For jeg vil ha blomster hele, hele tiden, det er et tips dersom noen trenger et.




Her ser dere hvordan det fungerer å putte dem innimellom i bedet. Dette bedet har levert løkblomster fra tidlig vår. Så overtok forglemmegei, og tidlige stauder, valmuer og prestekrager. Så kom de grønne tuene dere ser med hvite blomster, kan noen hjelpe meg med navnet på denne stauden ?



Samtidig blomstret hotrensiaen min, før rosa og hvite arendspir og blå bladliljer overtok blomstringen. Så var det slutt, men det er ikke så lenge til høstfloksene kommer, og prestekragene tar nok en runde til også. Da passer det fint å ha noen rosa tuer innimellom mens vi venter.
.


Så ikke bedet ser så trist ut. Jeg har ennå ikke truffet helt i dette bedet, for det kan fremdeles se ganske rotete ut. Men i år lurer jeg litt på om det er fordi det har vært så tørt at staudene er litt pjuskete.
.
Jeg har også vært nesten fire uker på farten, så det er ikke mye stell plantene har fått. Som min søster sa til meg du må huske på at de tross alt er vant til å få tåteflaske her. Hele familien mener jeg behandler hagen like omsorgsfult som andre passer babyene sine, men helt riktig er det desverre ikke. Se bare på bildet under her.
.
Hele hagen er dessuten så full i ugress at jeg for første gang vurderer å legge duk og bark.





Her var det bare singel da jeg dro, men se nå. Ugresset er hvist det eneste som tåler alt slags vær. For denne hagepoppelrosen har vært tørr og så druknet. Den er på hell, sukk. Den var så fin da jeg dro, dobbel så stor, grønn og frodigg med bristeferdige knopper. Jeg tror jeg må begynne å ta ferie om vinteren.

Min søster underholder gjestene sine med histrier om mannen min og meg når vi skal dra på ferie. Hun påstår at jeg hales motvillig opp trappen og inn bilen av min mann. Det er ikke helt riktig, men jeg vanner alltid som det siste jeg gjør, og da sitter resten av familien klar inni bilen og murrer. Det tar jo litt tid kan du si..........


De hagepoppelrosene som har stått mer værhardt til blomsteret også voldsomt, men bladene var blitt gule og puslete, og de var mer preget av regnet. Men det er altså første gang jeg har sett. I melkespannet skal det snart få komme en ny blomst, det er nok å ta av heldigvis.




Se så vakker den er mot de blå riddersporene. De kler hverandre og passer godt sammen syns jeg. Dette er litt av "hekken" som skjermer meg når jeg soler meg. Dere husker kanskje plassen der jeg hadde laget små bord mellom solstolene.

Den tørre varmen i juni og alt regnet og fuktigheten i juli har ellers ikke fart så fint med hagen min. Til tross for snille vannehjelpere var det en del som hadde tørket ut og mistet piffen her for å si det sånn. Særlig i pottehagen min ved inngangspartiet. Så nå er det bare å klippe ned, potte om og rydde opp så skal jeg ta nye bilder og vise. Pelargoniene mine er blitt enorme, og jeg er skikkelig kry av dem.
.
Ha det bra så lenge, vi får håpe vi får flere fine dager fremover så vi kan nyte hagene våre.
Hilsen Lisemoren

3 kommentarer:

liven sa...

Hmm....kanskje jeg må så slike til neste år da!!
De var jo bare nydelige:o)
Hadde egentlig bestemt meg for at det som skal såes må være slike jeg kan så direkte ute!!
Synest det er et styr innendærs siden jeg ikke har et skikkelig sted å ha dem!!
Nå er erteblomstene mine begynt å blomstre....de er bare så søte!!
Hva denne tuen er kan jeg ikke si.....
Kos deg i hagen Lisemoren:o)

Mitt hvite hus sa...

Nå ble jeg helt stum av beundring... dette var vakkert Lisemor... så du mener det er enkelt??? D amå jeg prøve til neste år...for de var virkelig et blikkfang...
Har nok ikke vært flink i år til å passe på og gjødsle det jeg sådde... Uff a meg...
Men vi forsøker til neste år..

Kos deg i din vakre hage..
Klem Kerstin

liven sa...

Takk for tipset!!
Da skal jeg notere meg det!!
Har en hagedagbok som jeg prøver å være flink å notere i:o)