mandag 29. desember 2008

Jul i vår hage

Tenkte jeg skulle vise dere litt av julehagen min, eller rettere sagt inngangspartiet, som nok er det eneste stedet verdt å vise akkurat nå om vinteren.

.


.

Det er veldig kjekt å pynte til jul i hagen. Det er akkurat som om hagen våkner litt igjen mens vi koster, ordner og styrer rundt. Jeg har lagt mye granbar over pottene med stauder som kommer igjen, istedenfor å flytte alle pottene vekk for vinteren. Kan ikke holde på å slepe dem rundt hele tiden. Det fungerte fint med å kamuflere dem på denne måten, særlig nå i julen. Noen av bedene mine har også fått litt fersk jord på toppen for å få et litt ryddigere inntrykk der gjestene skal gå når de kommer til oss. Det handler i grunnen litt om å pynte og kamuflere det som er litt trist nå om vinteren. Her nesten bare regner det så vi kan jo ikke stole på snø eller frost til hjelp med dekoren, nei.

.

.

Denne benken har vi arvet og er vi veldig glad i. Den står langs husveggen vår. Til jul har vi fyllt den med granbar og lyslykter. Oppi lyktene er det mose rundt lysene. Dette er noe av det første gjestene våre ser når de kommer.

.


.


Her ser dere flere glimt fra inngangspartiet vårt. I dag klarte jeg faktisk å lage billed gruppene rett inne på siden min i blogspot, etter at jeg hadde lastet dem ned, og det var mye enklere enn å holde på å formatere ett og ett bilde. Man lærer så lenge man lever, det jammen ikke bare bare å være blogger med begrenset teknisk innsikt.
.

.

Her har min kjære hengt opp istapper, elektriske vel å merke, som lyser mye finere enn det som kommer frem her. Jeg pleier å ha et lite juletre med lys ute, men det blåste sånn her før jul at det rett og slett bare ikke nyttet. Men det ble nydelig med alle englelyktene jeg laget tidligere i desember, sammen med snupien og engelen. Jeg laget en del på jobben sammen med barna der også, og de syntes det var veldig kjekt å dekorere de store glassene. Alle de små hadde med seg en lykt hjem til jul. Resten ble med meg hjem, så hele hagen vår ble fyllt opp. Vi satte dem utover hele terrassen også for mange av gjestene kommer "hageveien" til oss.

.

.
Her er lysmesterne mine. Det er alltid snupien fra nabohuset og min far som tenner alle lysene ute og inne mens vi venter på resten av gjestene. For da er det litt travelt for meg. Dessverre regnet det på julaften, og da må vi kompensere på alle måter for det dårlige juleværet. Regn er nemlig ikke særlig julestemningsskapende. Vi var enige om at vi kom godt ifra det.Men snø er nå snø, da. Det har vi ikke mye av her i Bergen.

.

Vi hentet mye granbar fra hytten til svigerfamilien min, og den ble flittig brukt til å pynte rundt omkring i huset. To juletrær hadde vi med oss hjem også.

.


Her er peispynten vår. Det er altfor varmt til å tenne i peisen, vi kan ikke steike gjestene våre heller. Men jeg vil nå gjerne ha flammer inni der likevel. Derfor pynter vi et fat med granbar og setter inn kubbelys. Det syns vi blir veldig fint.

.
Neste gang kommer det nok flere bilder fra julehuset mitt inne, for det er ennå masse jeg har lyst til å vise frem. Håper alle koser seg der ute i romjulen.


.

Velkommen igjen

13 kommentarer:

lavendel mio sa...

HEI!!!Kor koselig du har det i inngangspartiet.Utrolig kor fint det er med granbar og lys,enkelt og stilfult.

Du får ha ei koselig romjul:)

PSSST... gler meg til å se julehuset ditt inne :)

Benedicte sa...

så fint du har det :-)
hils til venner og kjente.

klem fra Benedicte

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

åh, det er må vere fra DEG at eg har henta inspirasjon til å lage desse syltetøyglassa mine med glansbilder og glitter :) Eg såg det i eit innlegg tidligere i desember, mens glemte heilt hos kem :) men no etter å ha lest innlegget ditt, må det jo ha vert hos deg :) Tuusen takk for ideen :) Var kjempe kjekt å lage :) lagde tre lykter til min mor og tre til meg sjølv. :) Dei skulle også henge ute, eigentlig, men.. vart for "fine" til det, så alle seks står inne, både her hos meg og hos mamma. :) hehe. :) Men..lurte på.. for at glitter og glansbilder skal tåle været ute, sprayer du glassa med lakk? :)
Ha ei herlig romjul :) Godklem :)

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

glemte jo å heilt å kommentere BILDENE :) Hagen din var berre heeilt fantastisk flott! :) Likte pynten kjempegodt :) Du er flink!! :) Ja, med litt granbar pynter dei mest tristeste krukker og bed :) Og desse lyslyktene da... ;) Er jo berre toppen :)

Mitt hvite hus sa...

Wow så koselig hage du har, nydelig og hyggelig julepyntet=)

Stemningsfullt med granbar og masse lykter=)

Kos deg videre av de få dagene som er igjen av dette året0)

Klem

My home is my Castle sa...

Kjempekoselig å bli møtt av et sånt inngangsparti :)

Klem,Kari

Cathrines blogg sa...

Å så utrolig koselig! Nå ble jeg skikkelig inspirert! Nå er jo julen over, men man kan vel pynte litt til nyttår også??Da skal vi ha huset fullt...

Anne-Berit sa...

Dette var veldig fint å se,må være hyggelig å komme på besøk til dere og bli møtt med et så fint inngangsparti.Takk for at vi fikk se det.Ha ei fortsatt fin romjul!

liven sa...

Heisann!!
Takk for kommentar hos meg:o)
Så koselig du har laget det til i inngangspartiet ditt!!
Stemningsfullt!!
Som du sier så må vi gjøre det beste ut av det på vår kant av landet!!
Ikke mye vinter ute og i dag skulle det vel regne litt også!!
Så fryser det vel på igjen......så har vi det gående som vanlig...hehe....

Ønsker deg en fin dag og et godt nyttår:o)
Håper det er greit at jeg legger deg til i bloggrollen min:o)

Guttemamma sa...

Her føler nok gjestene seg velkommen ja! Hvordan klarer du å gjøre sånn med bildene på blospot...?? Anette:-)

Maliva`s verden sa...

He-he,tusen takk for det nye tipset..jeg "vart helt skræmt"jeg av det første..Hi-hi.Skal nok få det til når jeg får litt tid til overs.Godt nytt år til deg og dine:O)
Klem fra Maliva

Gamlå sa...

Wow wow jeg er målløs. Slik hage vil jeg også ha. Hvem ville ikke kommet til en slik flott vinterhage!!

Er innom en tur og har sittet og lest og kost meg med dine siste innlegg!!

Vil med det samme si takk for det gamla og Godt Nyttår.

klem fra Gamlå

Unknown sa...

Hei i julehuset. Jammen har du blitt flink å lage fotoserier. Skikkelig proft gjort. Nydelig hus og skjønne unger.