lørdag 19. desember 2009

Julemat i fuglerestauranten

I dag har jeg laget julemat til de flygende restaurantgjestene mine. Den synes jeg ble veldig dekorativ. Jeg henter inspirasjon fra blogglandia uten skrupler, det er så mye fint og gøyt man kan lage. Ikke er det vanskelig heller. Jammen er folk kreative. Denne ideen så jeg i fjor, jeg husker ikke hvor, men håper jeg er tilgitt for det.

Det tok virkelig ikke lang tid å lage det til heller. Det føste man må gjøre er å smelte fettet . Bruk et fett som er uten salt, for det tåler ikke fuglene. La så fettet kjølne litt og bland i fuglefrø. Jeg bruker jordnøtter, for det er det fuglene i min restaurant spiser opp først. Her er det mest kjøttmeis og blåmeis.





Mens røren kjølner lager du til formene. Jeg tok aluminiumsfolie under og rundt formene så fettet skulle holde seg på plass. Alle formene ble lagt oppå et brett, for litt søl blir det, og det vil ikke jeg ha utover diskene mine. Så da er alle advart. Men jeg var egentlig forberedt på mere søl enn jeg fikk :)





Så er det bare å heller røren over i formene. Pass på at du får helt litt smeltet fett i kroker og hulrom. Putt et sugerør nedi også, så får du et greit hull til å dra båndet gjennom.


















Ta så å pakk formene ut igjen og dytt figurene forsiktig ut. Jeg brukte kun hendene til å varme formen, og figurene gled helt greit ut. Ta sløyfe på dem og de er klare til å henge opp.




Mine fikk komme rett ut i snø og kuldegrader og stivnet dermed på et øyeblikk.





TA DA ! Slik blir de ferdige figurene, skikkelig julesnadder for fuglene !























Så gjør engelen de siste forberedelsene før vi foretar en aldri så liten nyåpning av fuglerestauranten. Med et skikkelig julebord for alle hagens fugler. Dessverre var det ingen av dem som ville være med på bildene mine i dag. Men nå har vi i hvertfall sørget godt for dem. I går var det 12 minus her, og det er ikke akkurat vi vant til. I dag var snøen kommet og det har vært kaos hele dagen borti veien. Men vi har holdt oss inne og kost oss.





































I morgen er det familiebesk hos mormor og morfar, og da kommer hvist halve slekten. Det gleder jeg meg til. Nå har engelen, lurven og den lille snupien til naboen pyntet juletreet ferdig og gått i gang med kakemennene her. Jeg koser meg med sissel og Nordståga. Kan vi ha det beder ?

Ønsker dere alle en nydelig lørdagskveld kjære venner

Klem fra Lisemoren

3 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

herlig... kanksje mine fugler har byttet restaurant??? så skjønt det ble..

Ja nå må vi nyte snøen som er kommet... bare den blir liggende fremover..'


Ønsker deg en fin søndag..

Klem Kerstin

Trinola sa...

Næ korr smart !
Det ble veldig fint åsså ;o)
Her i huset er det et yrende liv på fuglebrettet .Veldig trivelig synes jeg ;o)Skal henge opp fugleneket med rød sløyfe på vi da ;D

liven sa...

fuglene har det godt hos Lisemoren ja!!
Ha en fin søndag....i snøstormen!!