tirsdag 15. desember 2009

Travelt og travelt fru Blom



En liten stemningsrapport fra heimen. Selv om desember er travel, så er det jammen en måned full av koselige aktiviteter også. Denne uken har vi fått gjort masse ferdig, men som dere ser venter fremdeles adventsstaken på mose, kongler og vintergrønt. Det gjør ingenting, den kan eventuelt få det neste år. Noen fine kuler er stand in så lenge. Jeg må bare innrømme at jeg elsker det grønne og hvite sammen, men til jul må jeg bare kjøre på med rødt også.


Jeg synes imidlertid det går fint så lenge ikke det røde tar helt over. Jeg bruker derfor bare hvite lys, blant annet. Selv om jeg jo burde brukt lilla på lysene nå i advent da.

Ellers er det ikke farlig med travle tider når man har en engel som elsker å bake i huset. Hun går på butikken og handler på vei hjem fra skolen av og til også og lager middag til oss. Rydder kjøkkenet når jeg ber henne om det og får rett og slett ting gjort. Hun er veldig tjenestevillig, men foretrekker helt klart kjøkkenjobber, når hun skal ha plikter i huset.



Det har med et sjokk gått opp for meg at jeg har fått en ungdom i huset. Engelen min har rett og slett vokst fra meg, nærmest. Jeg tenker at jeg har en liten jente, men det er jo bare tull. Vi skulle gå i trafikerte gater hin dagen, og jeg tok automatisk et barn i hver hånd, og oppdaget til min store forundring at engelen er blitt høyere en meg. En forferdelig rar følelse. Hyggelig, men vemodig. Hvor ble tiden av ? Hun måtte leie meg, he,he.





Det er noe avslappende og beroligende med å vaske opp og pusle på et kjøkken der det sitter en liten lurv og gjør lekeser (utover hele bordet), mens en engel lager kakemanndeigen. Det er godt å kunne lene seg litt tilbake og kjenne på hvor god hverdagen er å være i. Det er tross alt flest av dem. Barnas glede, iver og forventning gjorde denne vanlige dagen om til en dag av gull i minneboken min, for vi koste oss sånn sammen.

Men snart er vel den lille gutten min høyere enn meg også, he,he. Håper jeg er bedre forberedt da. Det spørs hvor lenge de holder meg med selskap i heimen nå som de vokser til. Så jeg ninyter det mens jeg kan. I år bakte gutten min som om han var voksen han også. Ingen av barna trengte hjelp til noe, og det gikk kjapt unna her. Det er bare å innrømme, det er veldig kjekt også.




Jeg ville sette på noe julemusikk til arbeidet, men da vi ikke fant noe egnet på radioen sa engelen : ja ja, da får vi vel bare synge selv da ! Så slo hun til med alle julesangene de sang på juleavslutningen på skolen. Sånn var vår bakedag. Håper dere andre også koser dere der ute i adventen. Det er jo selve innspurten nå.
Ønsker alle en god dag.


Klem fra Lisemoren

5 kommentarer:

Merethe sa...

Jeg kan trøste deg med at når barna blir store og får sine egne hjem så er det stas å komme hjem til mor alikevel :) Og ja de er flinke og tar ikke ting som en selvfølge lenger. Tiden flyr og barna blir voksne men så dukker disse vidunderlige barnebarna opp. En velsignelse og en nytelse som bare må oppleves. Ønsker deg en god dag. klem

yesheimen sa...

Å som dere koser dere. Kjenner meg igjen i det at barna vokser fra en. Fikk en slags sorgreaksjon jeg, når de ble enda større og ikke ville være med på baking og den slags. Det var en periode at alt var det samme for dem, ingen forventninger lissom. Men så fikk jeg da lille attpåklatten min da, så nå her jeg forventningsfull tulle i mange år fremover. Og sannelig vil de store komme hjem til de gode gamle tradisjonene også.

Nyt de siste dagene mot jul, det går fort no.

Klem Ann<3

lavendel mio sa...

Koselig innleg, akkurat som jeg skulle ha skrevet det selv:)
Skummelt hvor tiden går, 16 åringen har tatt igjen både mor og far, 14 åringen kommer hakk ihjel, men tvillingene på 11 og 5 åringen skal jeg "holde" igjen enda en stund:)
Men du verden kor vi har styrt på og kost oss i advent, kjekt når eldstemann også kommer frivillig og vil være med på baking av julemenn og pepperkakehus, da kjenner jeg at hjerter svulmer over av lykke:)Tror det er viktig at barna vokser opp med gode tradisjoner, og at vi foreldre tar oss tid til å nyte denne koselige tiden med barna. I dag var det gløgg og alle kakesortene som ble testet:)
Ønsker deg en fin uke,klem Hanne.

Mitt hvite hus sa...

Virkelig et herlig innlegg Lisemor... som dere kose dere sammen...og ja plutselig oppdager man at ungene er blitt store... jeg kan kjenner at jeg svaner småbarnstiden litt også... men så kalrt det er godt når de kommet så langt i livet som de er...

Ønsker deg deilige førjulsdager..


Klem Kerstin

liven sa...

Som dere koser dere Lisemoren!! Så kjekt å gjøre juleforberedelser sammen med barna!!
Her i huset har alle vokst forbi meg :o)
Nydelig amaryllis....har en som skal bli hvit!!
Går ikke an å kommentere under ditt siste innlegg....til opplysning!

Ha en fin onsdagskveld:o)