lørdag 18. juli 2009

Tips til småbord

Jeg syns aldri jeg får nok av slike småbord i hagen. Med en hvit duk som her er den nostalgiske stilen klar på et øyeblikk, syns nå jeg. Stoffet er bare klippet til fra en stoffrull jeg var så heldig å få. Med uendelig mange meter stoff.





Dette småbordet står på en sideterrasse jeg har i hagen. Denne terrassen er ikke så bred, men går langs hussiden mot sør, så det er mye sol her. Terrasen er forbundet med terrassen mot vest, som er den terrassen vi bruker mest, og også den største her hos oss.


På sideterrassen ligger denne deilige solplassen i le av huset. Her har jeg laget til to gode sole seg plasser, hvor livet kan nytes og en bok eller blad leses, eller et håndarbeid jobbes med. Da er det godt å ha et bord til avlasting eller forfriskninger.


Jeg er nabo med min søster, og hun baker nesten hver eneste dag. Noe av den drypper rett som det er på meg og nytes nettopp her. Kan livet bli bedre da spør nå jeg, selskap, hjemmebakst og en fredelig solstund i hagen. Det er de enkle gledene som er de beste.


Vi har ikke fått laget oss en skikkelig utebod ennå, og har heller ikke kjeller. Bare masse planer.......... (he,he, det er håp) Hagemøblene står derfor ute om vinteren, under en presenning, vi har derfor bare plastmøbler foreløpig.



Disse har vi hatt i syv år, og de har i grunnen holdt seg bedre enn vi kunne håpe eller forvente. Nå kunne jeg jo ønsket at de var hvite, men men. Over er peonene mine nesten sprunget ut, bildene ble tatt tidligere i sommer.





Foran denne solplassen har jeg et langt bed, der jeg har prøvd å få ting litt opp i høyden. Her sitter vi nemlig ganske åpent for naboen i huset ved siden av. Jeg har ikke brydd meg med å sette opp gjerder eller hekk ennå, for jeg liker ikke når det blir så innestengt.
Derfor vil jeg heller skjerme meg med planter. Når rosene og riddersporene blomstrer er det veldig fint her, men disse bildene er tatt i begynnelsen av juni, så det er ikke kommet så langt ennå. Foran denne terassen er plenen.
Det er mange som tror jeg har en enorm hage, men det er helt feil. Jeg har et halvt mål, som jeg må dele med huset, parkeringsplassen og terassene. Bare så det er oppklart. Jeg har vel nesten bare vist bilder fra inngangspartiet tidligere. Jeg skal nok ta dere med på en hagevandring etterhvert.






Det ser ikke så rotete ut i virkeligheten som det kan se ut som her, men dere skjønner bildet regner jeg med, Lisemoren kan sole seg noenlunde i fred. De små lukene er barnas vei inn i hagen. Jeg har en god venninne som av og til ringer og sier Hei ! det er meg, skal jeg komme og hjelpe deg med å sitte på terrassen ?
Det er like koselig hver gang.

Men tilbake til bordet mitt. Som jeg fortalte dere over har jeg ikke noe sted å oppbevare møbler om vinteren. Derfor kan jeg ikke ha så mye bord og møbler som jeg gjerne kunne tenkt meg ute i hagen. Men jeg har funnet lure løsninger som også er supre for lommeboken. Ofte koster jo ting mer enn de smaker, og jeg mener man kan få både pose og sekk uten å ruinere seg hele tiden.


Mine avlastningsbord har jeg laget av disse grønne eskene (som man kan få eller få kjøpt i mange butikker) som jeg tidligere hadde alle de små avleggerne mine i før de ble plantet ut i bedet. Disse eskene kan slås sammen og ryddes vekk nesten uten å ta plass. Jeg har haugevis av dem.

Nå satte jeg tre esker oppå hverandre, de kan stables og smekker liksom på plass i hverandre nesten som lego, og de er ikke ustø i det hele tatt. Så tok jeg stoffet over og brukte hvit litt stivt tynt tau å knyte rundt det slik at stoffet la seg fint. Dermed var bord nummer en klar.




Jeg laget fort et til, før øynene mine falt på akvariumet jeg fikk av en nabo og som vi hadde pinnedyr i en periode. Nå stod akvariet og så rotete ut i påvente av at jeg skulle kaste det. Hm....... opp på siden med det, stoff over og jeg hadde mitt tredje bord. Pluss at jeg fikk vekk litt rot.

Selv om det regner trenger en ikke ta av stoffet, det tørker og er like fint når solen kommer frem igjen. Det er bare dersom noen søler på dem at jeg tar stoffet av og vasker det. Både på fretex og faktisk på Jysk kan en komme over rimeloge stoffruller rett som det er.

Ellers kan man godt bruke vanlige tremøbler i hagen, dersom en ikke regner med at de skal vare evig eller er redd for dem. Jeg har i alle årene her oppe hatt en slagbenk i tre stående ute. Den er blitt malt ca annenhvert år, og har klart seg fint.

Men nå ser det ut som den nærmer seg ferdig etterhvert. Da kommer jeg ganske enkelt til å erstatte den med en lignende. Men den har tross alt vært fin i snart åtte år. Da kan man ikke klage. Både stoler, bord og benker kan en lett få tak i på loppemarkeder, finn.no, fretex eller fra andre som kaster og fornyer.

Men det kommer jo an på hva man liker og hvor mye man orker å male.

Nyt sommeren fortsatt alle sammen, det skal jeg også gjøre.

Klem fra Lisemoren

4 kommentarer:

liven sa...

Hei Lisemoren:o)
Der var du jo igjen:o)
kjedelig uten pc men man får jo gjort en hel amsse annet da!!
Så fint hos deg og tusen takk for tips om bordene!! Man trenger jo litt bord både her og der!!!
jeg ønsker meg en arbeidsbord/benk ute...men har ikke funnet det rette stedet for den ennå!!
Håper du koser deg og nyter sommeren...selv på sånne dager som i dag!!
ha en fortsatt fin helg:o)

M sa...

Så lur du er...det så veldig pent og stilfullt ut...kreativt tenkt!
Og heldig er du som har en søster ved siden av deg, som kommer med hjemmebakst...så koselig!
Klem,M

LYKKEBO sa...

Så smart-og fint! Jeg skulle hatt et lite bord..Og dette gav meg en ide!

Sommeklem:o)

Mia sa...

De var da noen delige ute/soleplasser du har i hagen din. Og bordene, de var virkelig et syn. Noen meter stoff, og vips, så har man noe vakker å se på, samtidig som det også kamuflerer ved behov. Jeg håper du koser deg i sommer, med sol og varme, og late dager.