mandag 6. september 2010

SPTEMBER HAGEN, nå gjør høsten seg gjeldende i Lisemorhaven

Hei alle sammen

















For noen fantastiske dager vi har hatt nå. Forrige uke, hele helgen og til og med i dag også. Ja de melder sogar nydelig vær i dagene fremover også. Jeg kan nesten ikke tro det.


Plantebordet mitt får virkelig svingt seg om dagene, det gjelder å nyte buketter fra hagen lengst mulig. Erteblomstene mine står fremdeles full av knopper, men den ble fraranet alle blomstene jeg viste dere sist  da barna skulle pynte langbordet her lørdag. Men fortsetter solen noen dager til så spretter det vel ut nye.


Min datter og hennes venninner er nemlig henrykt når de slipper til i hagen og særlig på plantebordet mitt. Utstyrt med hver sin saks og anført av engelen raider de hagen med saks. For å ta oppstilling ved plantebordet og dille og dandere. De vet godt at nesten alle vasene er bak forhenget, og at de må inn å skylle av dem og tørke dem så alt skinner før de tar blomstene oppi og inn. Men prinsippet med å bare plukke litt fra hver plante slik at den er like fin når vi forlater den er det foreløpig bare engelen som behersker.
 Men det gjør jo ingenverdens ting, egentlig :)

Her er en som gikk klar jentene, den er egentlig mer lilla enn bildene viser dere og passer veldig godt til hagepoppelrosen min, som nå snart har blomstret i to måneder. Der har du en takknemlig plante altså. Da jeg bodde midt i byen, med asfalt rundt alle ørene (smiler, for jeg likte meg godt der også jeg) dyrket jeg disse i potter utenfor huset vårt. De ble like fine der.

Her inni stativet hadde jeg plantet en erteblomst også, som det overhodet ikke ble noe av. Så kjære deg Liv, jeg får ikke alle til jeg heller, men jeg har så mange. Det er ikke godt å si hvorfor noen blomstrer overdådig og andre ikke vil. Samme stell får de jo, godt med vann og gjødsel. Men jeg får dem ikke til i skygge da, det har jeg gitt opp. Men hagepoppelrosen kompenserer fint synes jeg.

Jeg synes hagen nesten er på sitt vakreste nå i september. Selv om mye er avblomstret.
Her nikoser jeg meg om dagene. I dag passet det ekstra godt, for jeg som vanligvis er ute hele dagen, har sittet mye i møter inne. Så nå har jeg puslet og vannet her ute i solskinnet. 

Her er en av mine to roser som overlevde vinteren i krukker. Denne er det ikke så mye med, men jammen har den klart å tyne frem noen blomster stakkar. New Dawn. Den er veldig vakker, men jeg synes den drysse voldsomt mye.

Dette er ikke værst når man tenker på at jeg bare har sommerblomster her ved leveggen i år. Jeg får se hvordan jeg gjør det neste år her. Det blir vinterplanleggingen min antakelig. Det tenker vi ikke på nå :)

Jeg kunne vist mange flere bilder, men nå må jeg nesten gå å legge meg. Jeg får vise mere en annen dag. 

Kos dere i sommerværet i morgen

Klem fra Lisemoren 

9 kommentarer:

My home is my Castle sa...

Vakre vakre bilder....
jeg nyyyter :)

Klem,Kari

My home is my Castle sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Blomsterguri sa...

Nydelige bilder av en nydelige hage!

liven sa...

God morgen!!
Det er en fryd å se på bildene dine Lisemoren:o)
Hagepoppelrose får jeg tenke på til våren igjen...nydelige!!!

ha en fin dag...og håper du kan nyte utelivet!!

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Jeg måtte le av de to små utstyrt meg saks! For jeg hadde akkurat besøk av et barnebarn, hun fikk æren av å klippe de siste blomstene til en bursdagsbukett til storesøster, og det var skikkelig stas! Du har en utrolig nydelig hage, så her kommer jeg tilbake for inspirasjon!

Ønsker deg en fin dag!

Klem Cathrine :-)

Mitt hvite hus sa...

Og du herlighet så frodig hos deg...

virkelig et syn altså...

nydelige blomster...

Ønsker deg en fin euke 0)

klemmer =)

RoseSommer sa...

Et nydelig rosa hjørne! Absolutt min smak.
Og supert at juniorgartnerene koser seg med blomsterpuslingen. Der har du nok lagt grunnlaget for noen fremtidige hageelskere.

Lillian H sa...

Så nydelige bilder og så fin blogg du har

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er