fredag 1. januar 2010

Engelens fugleautomat og lisemoren tyr til ufine metoder

Denne nydelige fuglemateren har engelen laget på skolen. Hele høsten har hun snakket om den fine fuglen hun holdtpå med, en dompapp faktisk, som skulle bli så fin så ! Der skulle fuglene få mat og aldri være sulten mer. Til å begynne med fikk jeg ikke helt klarhet i akkurat hva det var snakk om.



Dette skjønte nok engelen, for hun tegnt og forklarte. De holdt på å lage en fuglemater på sløyden.

 Se så sjarmerende den er. Men praktisk også, med eget feste for meisebollen og alt. Til og med små bøyler som fuglene kan hvile seg på mens de spiser. Det skulle egentlig ikke være sånne der, forklarte engelen meg, men hvor skulle de ellers sitte mens de spiste. Jeg tok de der jeg, det syntes jeg ble best !



I morgen får vi den med hjem fortalte hun meg entusisatisk en dag, og jeg svarte at jeg gledet meg sånn til vi kunne henge den opp. Å nei, sa engelen, den skal jeg nok gi til Ane til jul. Du vet jo hvor snill hun er ! Så den kan vi nok ikke henge opp her. Ane er mamma til engelens bestevenninne. Hun er den snilleste mammaen i mils omkrets, synes engelen,  ja hun kjefter faktisk aldri engang og kjøper attpåtil en hest til datteren sin (med andre ord mye greiere enn vi har håp om at jeg noen gang skal bli, he,he)




Dermed sjokkerte lisemoren seg selv med å  ty til skitne knep, manipulering, ufine metoder og ville historier for å få engelen til å revurdere planen sin.

Jeg prøvde meg først med ærlighet, det skal jeg ha, men vi vet jo alle at det kommer man ikke alltid særlig langt med (ler) Så jeg sa Å men jeg har jo så lyst at vi skal henge den i fuglerestauranten vår, tenk så fin den vil bli der! Jeg synes ikke du skal gi den vekk til andre enn din egen snille mamma. Tenk hvor lang tid du har brukt på å lage den da. Du vil vel se hvordan den virker :)




Hallo, sa engelen kontant, du kan jo ikke bare begynne å bestemme over mine ting heller !!
Eh... nei det ...... eh ...... det er jo helt sant, det var bare at jeg synes den var så utrolig nydelig,svarte jeg. For man skal jo helst være et godt forbilde og unne sine naboer det fineste ens barn lager her i verden. Så jeg fortsatte som om alt var i sin skjønneste orden i en likegjyldig tone Ja, ja. Fuglene der nede blir jo kjemeheldige som får to nye fuglematere å kose seg i. Vi får bare håpe ikke våre fugler blir sure her, stakkars, de er jo veldig sultne.


(bildet er av engelen, venninnen og hesten hennes)

Hallo, de har jo tross alt en hel fuglerestaurant her svarte engelen mens hun smilte tror-du-jeg-går-på-den- der-eller-smilet sitt. (Hun begynner å bli stor og lar seg ikke lure så lett). Før hun spurte hva jeg egentlig mente med at Ane fikk to fuglematere. Da var det at jeg slo til med bittelitte granne manipulering som jeg ærlig talt ikke er særlig stolt av og som jeg angrer veldig på nå, unnskyld Ane. Så jeg svarte engelen min at de aller fleste gir jo det de lager til mammaene sine til jul, og siden venninnen hadde laget en slik fugl på akkurat den samme skolen så ble det nok to utenfor huset deres. Så fikk jeg hentet meg inn og sa at selvsagt kunne hun gjøre som hun ville, og at hun var snill og generøs, klart det.


Neste dag sa engelen mens vi spiste middag : Se ut vinduet da, nå har jeg hengt den opp. Ta da.... Fuglemateren. Jeg fikk jo akutt dårlig samvittighet og sa Å men kjære deg, du må bare gi den til Ane, klart det, det er jo du som bestemmer det. Ja jeg vet da det, svarte engelen, men så tenkte jeg, hva skal hun egentlig med to. Så hang jeg og pappa den opp og da bestemte jeg meg for at vi trengte den jo tross alt selv. Kan jo nesten ikke drive en fuglerestaurant uten.

Akkurat da satte en liten fugl seg på den og hun lo henrykt. Se så fint den virker, jeg visste det, at fuglene ville like den. Mannen min sa etterpå at du hadde ikke trengt å prøve å overtale henne, hun hadde aldri klart å gi vekk den fuglen likevel, ikke etter at jeg hadde vist henne hvor fin den ble når vi hang den opp. Jeg sa bare : skal vi se hvordan den ser ut når vi har hengt den opp, jeg. Så var det i orden. ....................
Så lo han godt for seg selv. 

. Senere fortalte engelen meg at fuglen til venninnen faktisk hang utenfor to hus den, men bare ett om gangen da. Hun tok den nemlig med seg hun, når hun skulle være hos faren ! 

Merkelig nok fikk jeg gaver til jul likevel, selv om jeg ville hatt full forståelse for det dersom julenissen hadde hoppet over meg i år. Antakelig hadde jeg satt såpass  mye i banken at jeg fikk igjen for rentene denne runden, det er i hvertfall det jeg velger å tro. Håper jeg aldri faller for fristelsen til å prøve meg på skitne knep igjen.


Ønsker alle en flott dag i det nye året. Ikke lenge til hverdagen begynner nå.

Klem fra Lisemoren

13 kommentarer:

Anne Mette Lie sa...

Herlig historie! - og må aller nådigst innrømme for meg selv at jeg kjenner meg igjen i historien din... :-)
Godt nyttår til deg og dine!

Rosemary and thyme sa...

Ønsker deg et godt nyttår!
For en herlig historie.
Det endte heldigvis bra til sist!
Skjønn fuglemater var det.

Klem Tove

yesheimen sa...

En nydelig Dompapp din datter har laget, og en herlig historie.

Ønsker deg ett nytt godt bloggår.

Klem Ann<3

lavendel mio sa...

For en skjønn historie:)
Happy ending, heldigvis:)
Ønsker deg et riktig godt nytt år,klem Hanne

Anonym sa...

Herlig herlig!! Klem fra meg

Merethe sa...

:) En skikkelig god historie dette her. Og ja jeg forstår deg så godt. :)

Lunalei ;-) sa...

Åh, for en herlig historie!!! - og så bra at dompappen endte opp hos dere!!!
Ønsker deg og dine et riktig godt nyttår!!!
Klem fra Lunalu

Torill sa...

Kjempeflott fuglemater.Og god historie. Har også rause barn som gjerne vil gje vekk det fine dei har laga.... er blitt ganske flink på sånn "la Mamma få det" manipulering !!! Godt nytt år !

Karianne og Vegard (veien til hjertet) sa...

Måtte bare smile godt når jeg leste denne historien :) Bra den endte godt :)

Klemmer fra Karianne

Mita`s hjørne sa...

Heisann...å Godt Nyttår...
Hærlig historie...arti disse småingene ja...

Ha en super dag og uke...

Anne (Moseplassen) sa...

herlig!
Den var virkelig fin den fuglemateren, kan godt forstå at du gjerne ville ha den selv, og jeg er sikker på at både du og din datter kommer til å glede seg masse over å se fuglene på den fremmover :)

Vivishagerom sa...

Herlig fortelling. Skal nok være enig i at det sårer litt når ungene gir bort ting til andre, som dem har laget på skole eller barnehage. Det er liksom vi som foreldre som skal ha de tingene, om dem er fine eller mindre fine. Jenta i huset her har også laget en slik fuglemater og den henger utenfor stuevindu og er hyppig besøkt hver dag.
Godt nytt år til deg, Lisemor.
Håper ikke kulda har tatt deg, for nå går det mot lysere og bedre tider.

Guttemamma sa...

Oj,nå fikk jeg meg en god latter...og kjent meg i grunnen igjen:) Eldstemann laget et nydelig relieff i leire før jul,det fikk tante og så sydde han en nydelig lappepute,den fikk bestemor...tross i mine forsøk ala dine...
fuglemateren var da utrolig fin,flott oppgave!!
Ha en fin helg videre,Lise!
klem