søndag 9. januar 2011

Vintervakkert

Hei alle sammen















Vi snør ned her i Bergen og omeng for tiden. Jeg er en av de få som nyter det, selv om jeg godt kunne klart meg uten all snøen og glatten i veibanen da.

Likevel, etter lange flotte skiturer med ungene mine både i romjulen og på nyåret så nyter å jeg snøen. Det er akkurat som både lyset og naturen blir helt magisk. Det er så vakkert.















Disse bildene er fra hytten, som er nydelig i vinterdrakt. Her kan dere se hvor den nye trappen opp til terrassen kommer. På hver side vil det bli store romslige bed på hver side av stien.

Det klør i fingrene mine etter å begynne på bedet, alt er selvsagt planlagt på papiret (smiler) vi er tross alt midt i innehagingsesongen. Men jeg får neppe begynt denne sommeren, for vi holder på med full oppussing og oppgradering av hytten og en liten gjestehytte som skal gjøres ferdig først.















Vi rakk ikke å gjøre trappen ferdig i høst, fordi sesongen der ute fikk en bråstans tidlig i høst, da mannen i mitt liv falt ned fra taket. Det gikk heldigvis godt, men førte til at han brukte resten av høsten til å komme seg etter et brudd i ryggen.

Da er det jo heldig at det nå en gang er sånn at et uferdig arbeid sjelden blir stjålet. Så kan vi bare starte fra der vi slapp når vi kommer i gang igjen til våren.















Terrassen her er den vi selv satte opp i fjor vår, og jammen hadde vi glede av den hele sesongen også.
Har dere merket at når det gjelder oppussing og forbedringsprosjekter så virker det som om alt går så sakte og tar kjempelang tid? Jeg synes i hvertfall aldri jeg får gjort halvparten av det jeg har planer om.

Men når jeg ser tilbake over hva vi faktisk rakk i fjor så var det ikke akkurat lite, og vi er kjempefornøyde med resultatet. Vi pleier å jobbe noen timer og så kose oss noen timer. Bade med ungene, spille spill med dem, grille med venner, bake en kake, plukke en bukett og ikke minst gå masse turer i den flotte naturen.
















Siden det er helger og ferie som blir brukt på å ruste opp hytten må vi ha litt balanse. Både vi og barna har krevende dager ellers i året og vi må unne oss å lappe litt av og kose oss også når vi har ferie.
Vi er så heldig at vi får mye besøk her ute også, og har ofte med et ekstra barn eller to utover. Dessuten driver vi faktisk å kjører litt frem og tilbake med barna når det skjer spesielle ting som de ikke vil gå glipp av hjemme. Jammen er det mye cuper og arrangementer i helgene.

Vi synes ikke vi alltid kan droppe alt hele tiden, så vi drar ikke på hytten hver helg heller, selv om det er for gale. Da er det kjekt at den ikke ligger så langt unna. Vi er der på tre kvarter og kan godt finne på å suse utover bare for en søndag vi dersom solen plutselig bestemmer seg for skinne litt.

I fjor sommer fikk vi gjort dette

- stor og romslig terrasse ble bygget
- en ny liten utebod ble satt opp og malt
- vegger og tak i stuen ble malt, pluss dører, karmer og lister
- soverommet vårt ble malt og innredet på nytt
- kjøkkenet ble tatt ned, malt, bygget om, supplert med hyller og hengt opp igjen.
- komfyr, ventilator, vask og benkeplate ble satt inn.
- det eletriske annlegget ble gjennomgått og nye kurser og sikringsskap lagt inn. (noe som medførte at vi        ble godt kjent med den lokale eletrikeren og rørleggeren)
- vi fikk satt inn vaskemaskin og tørketrommel
- vi fikk nesten platet ferdig og isolert veggene i gjestehytten.
- kjøpt og satt inn litt nye møbler

Sannelig må jeg si at vi fikk gjort litt likevel ja, selv om trappen ikk ble ferdig.
Så nå sitter jeg og planlegger litt hvor vi skal begynne nå til våren.

Tror nok gjestehytten, barnas rom og gulvet skal prioriteres først ja. Pluss varmekabel trukket gjennom vannrøret, slik at hytten kan brukes i minusgrader også. Nå er vi så redd for frostskader i rørene. Da blir det så tungvint, selv om vi bruker hytten en del. Har noen av dere erfaring med varmekabler trukket gjennom vannrørene ?

Jeg har vist masse bilder her fra hytten før, om noen vil se. Jeg har også før og etter bilder av oppussingen. og har også før bilder. Kanskje lager jeg noen nye innlegg og viser mer senere, vi får se. I dag ble det vinteren og ute som ble vist.

Det er dårlig med innlegg og komitarer rundt om for tiden, jeg rekker ikke så mye, men jeg er rett som det er innom dere og oppdaterer meg litt. Jeg får komme sterkere igjen senere. Ønsker dere alle en god søndag.

Klem fra Lisemoren

6 kommentarer:

Merethe sa...

Hei Lisemor og godt nytt år. Det ser vakkert ut på hytta deres selv i vinterdrakt. Vi har også masse snø og det er jo så vakkert. Men jeg lengter etter varme,sol og haging. :) En vakker søndag ønskes deg og dine. Klem Merethe

Fossestua sa...

Nydelige vinterbilder du viser fra hytta deres :)
Klem fra Lise

Mitt hvite hus sa...

helrieg vinterbilder...ja sånn var det ..nå er det ikke sånn..vått og ekkelt ute nå..

Ønsker deg en fin uke 0)
klemmer =)))

Lisemoren sa...

Ja været svinger jammen raskt her på vestlandet. Her har det vært snø en dag, regn den neste, så mer snø og frost før det igjen ble regn. Faktisk har det svingt slik her siden nyttårsaften. Skulle ønske værgudene klarte å bestemme seg. Bildene her ble tatt på fredag :)

Lunalei ;-) sa...

Så nydelige vinterbilder - og for et utrolig vakkert lys!
Her er det også nok med snø - greit det, men jeg hater at det er så glatt!!!
Ønsker deg en flott uke!
Klem fra Lunalu

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Hei Lisemoren :)

Nydelige vinterbilder du har tatt :) Her regner heldigvis snøen vekk, og eg venter på våren med lengsel :) Det kan gjerne bli mai, slik at eg får helst skikkelig på babyen :)

Godt nyttår forresten, er ikkje så aktiv som før, da formen hindrer meg litt. Men betre seint enn aldri :)

Høres ut som du får hendene fulle til våren :) Gleder meg til å sjå hagen din i full blomst!

Godklem til deg :)