søndag 5. oktober 2008

Første frostnatt og hageblomstene

Ja nå har vi hatt vår første frostnatt her i hagen. Det er allerede noen dager siden. Jeg holdt pusten, men så langt ser det bra ut. Blomstene er selvsagt preget av at det er høst, men mye blomstrer ennå. De mest sarte av dem står i potter under tak og inntil veggen. Men likevel, det er snart ugjenkallelig forbi. Fremdeles kan jeg altså kose meg med fine blomster i hagen, blant annet disse hagepoppelrosene, som er en favoritt.

Se så fin hagepoppelrosen er i knopp, rett før den åpner seg.

Her har den snart gitt sitt, men den skinner fremdeles litt i denne buketten.


Blomkarsen og hagepoppelrosen i et av bedene. Vi har desverre fått en stygg el-boks eller el-skap midt i bedet, som de observante nok ser. Det var der da vi kjøpte tomten og det er, for å si det mildt, en torn i øyet for meg. Vi forhørte oss om det var mulig å flytte den, og det kunne la seg ordne mot et "lite vederlag", så la meg si det sånn. El-skapet er nok kommet for å bli. Nå prøver jeg å ha store stauder foran så jeg slipper å se så mye til det.


Nå begynner det å røyne på for krypfredløsene mine, særlig de som henger. Syns denne var så fin nå, den brer seg mer og mer utover fra urnen sin. Det er synd det er over akkurat når alt har vokst seg stort og vakkert. Jeg har en jobb å gjøre fremover nå. Det er på tide å ta vekk og klippe ned alt brunt og trist, sammen med sommerblomstene som bukker under. Jeg har kjempestore og flotte pelargonium ute også. Lurte på om jeg skulle prøve å la dem overvintre inne, men vet ikke om jeg får det til. Er det noen som vet om det går an å dem til i vinduet inne igjen, når de har stått ute hele sommeren ?



Det er så en rent kan bli vemodig når høsten går mot vinter. Jeg har sittet og mimret litt fra i sommer og fant bilder av denne flotte karen, som badet i badevikenhytten. Tenk det er bare to måneder siden det var 30 grader og sooooooommmmmmer


Her har han fanget en sko. Denne tøffe og veldig snille karen er jeg "tanten" til. Han er bare en valp ennå, og nysgjerrig på alt. Han badet henrykt sammen med barna og tanteungene mine, og de hadde det kjempemorro. Vi så ut som en sigøynerflokk fordi store og små var samlet, men det var morro da. Vi hadde dessuten badeviken helt for oss selv.

Her har det kommet enda en venn. De ser ganske tøffe ut på dette bildet, men de bare leker og hilser på hverandre. Bildet har niesen min tatt, vi syns det var så stilig. De ser jo så skumle ut begge to, men det er de ikke.


Det er godt med litt fred og ro også, men det spørs om denne vennen er enig. Han sitter og ser så lengselsfullt på barna mens de bader og avkjøler seg. For nå er det kommet andre badegjester og da kunne ikke denne villbassen gå løs lenger. Han har tross alt et mål i livet og det er å holde badeviken fri for sko. Her sitter han bundet under et tre og jeg synes han ser så dekorativ ut. Det ser ut som han har fått en krans på hodet, men det er bare treet han gjemmer seg bak. Han tror han er usynlig når han går bak stammen.


Velkommen igjen

Ingen kommentarer: