lørdag 6. juni 2009

Lørdag = hagedag

I dag har jeg kost meg i hagen hele dagen, hurra. Til tross for flere timers luking. Det er sånn det går når en lar bedene gå for lut og kaldt vann for lenge. Jeg gjødslet alt trofast og grundig i vår, så naboene klaget på høsemøkklukten, mens stauder og ugress sloss om å belønne meg rikelig for innsatsen. Men men, så lenge jeg kan være ute i solskinn koser jeg meg, luking eller ei.


Nå er jeg bare innom i full fart for å vise noen av bildene jeg tok i dag. Her har alt eksplodert i sommer og blomstring, akkurat slik jeg liker det. Har hatt en flott dag med sol fra skyfri himmel. Har tatt masse nye bilder som nok kommer på bloggen etter hvert. Tenkte dere skulle få se dette bildet også, slik at dere får litt bedre inntrykk av hvordan vi har bygget oss ned slik jeg fortalte dere i mitt forrige innlegg. Vi bor i tomannsbolig, så det bak skilleveggen er ikke fra min hage.

Når man kommer til Lisemorfamiliens hus er dette det første som møter en. Her ser dere hele bedet langs tilkjørselsveien, med hekken og Rhododendronen jeg fortalte dere om sist på oppsiden (høyre). Jeg har blomstrende bed på begge sider av hekken, og det er jeg godt fornøyd med. Grunnen til at det er trapp ned er at jeg ikke ville ofre mer enn jeg måtte av hagen til vei. Vi fikk tegninger der vi kunne kjøre helt ned og gå rett inn, men da var det ikke mye igjen av mitt halve mål til hage. Nei takk ! sa jeg, så bygget vi parkeringsplassen opp og dro den helt inn til veien og laget trapp ned. Det vant vi en stor plen på. Her skal vi bo mens barna vokser opp, og da skal jeg jammen ha plass til at de kan leke på en plen også. Når vi blir for gamle til å gå i trapper kan jeg heller flytte til en lettstelt leilighet. På andre siden av huset der de store terrassene og plenen er lagt, er det vi som sitter høyt og ser videre nedover til naboene. Sånn er det å bo i en bakke. Jeg liker det godt. Det blir i hvertfall lune kroker av det.

Her ser dere litt av bedet langs muren, og ned på sitteplassen. Helt til høyre er litt av den mye omtalte Rhododendronen jeg fikk av min snille venninne. Dere skjønner sikkert at jeg var glad for at den kunne reddes og at den har tatt seg så fint opp igjen :) Det aller meste av busker,stauder og planter i hagen her har jeg fått, dyrket eller funnet langs grøftekanter. Hver eneste vår kjøper jeg noen hengeampler med hengepetunia, fordi de er så fine og blomstrer hele sommeren. Da er det noe som blomstrer vakkert hele tiden mens de ulike staudene/buskene blomstrer etter tur. Jeg kjøper alltid Margeritter også og planter dem i store sinkspann. De blir til store busker i løpet av sesongen og blomstrer hele tiden. En annen ting jeg alltid har er pelargonium, men de har jeg overvintret og tatt stiklinger av i år, så det slipper jeg å kjøpe nå. Ellers bare venter jeg på det jeg har, og sår en del stauder og sommerblomstfavoritter på si.

Leveggen bak håper jeg skal gro til en grønn vegg dekket av Roser, Klematis og erteblomststauder. Ennå er det et stykke vei igjen som dere ser. Jeg er ganske utålmodig, og må lære å vente på at ting vokser. Jeg ser jo at det gjerne går et år eller to så skyter de plutselig fart. Ennå mangler to rosetrær her. Men en rosebusk og to klematis er allerede på plass.

Der ikke mye penger som går med til denne hagedriften min. Tro det eller ei. Mest bruker jeg faktisk på skikkelig jord til alle krukkene og til gjødsel selvsagt. Jeg har ikke motet meg på noe komposthold ennå.


Dette melkespannet har jeg fått, eller reddet fra å bli kastet, alt ettersom en ser det. Dette spannet står øverst i trappen ved inngangen til hagen, og når jeg har selskap eller besøk tar jeg alltid buketter i det. Slik som her, og da syns jeg man setter litt av stemningen allerede før gjestene ringer på ! Det er iallfall hyggelig å komme steder der det er vakkert syns jeg selv.

Nå er det rett til køys. Jeg var egentlig bare innom i full fart, men det er vist ikke mulig for meg å fatte meg i korthet. Jeg kommer innom dere alle gode bloggvenner når det begynner å regne igjen : )

GOD NATT

OG

VELKOMMEN IGJEN HER HOS MEG !

15 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Ååå for en sjarmerende hage du har..du har virkelig klart å lage en god stemning hos deg.
Liker den kroken din...så frodig og herlig..Akkkurat den frodigheten jeg venter på hjemme hos meg også.. ser det begynner å skje noe her også..

Det første bildet ditt var så fint , med alle sink spannene du har plantet i...

Dette har du fått til Lisemor...

Kos deg masse i den deilige hagen din O=)
Klem Kerstin

liven sa...

Heisann!!
Så fint og frodig det er hos deg!!
Helt fantastisk ser det ut såpass tidlig i sesongen:o)
Dette er slik man drømmer om....og du klarer det du!!
ha en fin søndag og nyt dagen utendørs:o)

Maliva`s verden sa...

wow..for et planterike du bor midt oppi...Hææærlig når det bugner av alle slags farger i det grønne..Og de zinkspannene..Love it:O)Nyt dagen min venn..Håper været holder så du kan kose deg ute..Klem fra Maliva

Lunalei ;-) sa...

wow for en utrolig nydelig hage du har! Surfer litt rundt i andres blogger, så legger igjen et lite spor her! Drømmer meg litt bort i bildene dine!!! Fantastisk!
Ha en fin søndag!
Hilsen Lunalu

Anita fra hjerterommet sa...

Nydelig hage du har! Smart å plukke med seg av planter man finner i blomsterkanter o.l. og de fleste er heldigvis villig til å dele en staude i to..

AG sa...

Kjempeflott! Må være deilig å ha en så frodig og fin hage:)
Fortsatt god søndagskveld:)

LYKKEBO sa...

Så vakkert! Ser ut som bilder rett ut fra et magasin!! Nydelig det første bildet...

Kos deg i hagen:)

Klem

lavendel mio sa...

Nyyydelig!! Tenk å sitte der og nyte alt du har laget til...det må vere livet det:))
Du har så mange fine krukker og kar til blomstrene dine...digger slike:)
Ønsker deg en nydelig uke,klem:)

Nina i Paradiset sa...

For noen nydelige bilder du har knipset da!!
Det første så jo ut som det er klippet rett ut fra Vakre Hjem....!
Gleder meg til jeg får stæsjet opp litt ute også. Bare en masse kaos nå, der det skal være koselig.

Ønsker deg en flott uke!!
(og takk, formen er bedre!)

Lenemora sa...

Så nydelig hage du har, du er virkelig flink.
Mye arbeid med luking og rydding, men hvis man liker det går det som en lek...

Ha en flott uke!

Klem Lenemora

oline's skattekammer sa...

Du verden, det er bare så vakkert hos deg,da!! Skjønner godt at du koser deg med dette ja!! Ha en fin uke!

Lunalei ;-) sa...

Tusen takk for besøk i bloggen min!
Jeg må nok tenke meg om 2 ganger før jeg tar bort rododendroen min.
Igjen - du har en fantstisk fin hage - så koselig, sommerlig og frodig!!! Og melkespannet...kom på at jeg har jo et sånt stående i garasjen!!! Gjett om den skal få ha blomster i seg i sommer!!!
Vennlig hilsen Lunalu

Nooria sa...

For noen herlige bilder fra hagen din! Jeg elsker å se bilder fra frodige blomsterrike hager :-).

Tusen takk for koselig besøk i bloggen min!

Randi sa...

wow...for en fantastisk blomstring du har...her er det bare små knopper ennå...jeg går å pusler og ser hver dag i håp om at det skal begynne å blomstre...men nei. Må visst bruke noen hundrelapper på store planter i helga.

Ha en flott dag

Trinola sa...

Kjæmpe fin hage du har !
Blir i godt humør av sånt :o))
Her har vi bare regn fortiden så har på følelsen av å drukne ,men etter regn kommer sol .;)))