mandag 22. juni 2009

SOMMERFEST I LISEMORSHAVE, DEL 1, Forberedelser



Det gjelder å ha en plan, og et mål, det er nøkkelpunkter på veien mot en velykket sommerfest.


Det er ganske mye som skal gjøres før man er kommet så langt som på bildet over her. Men det er hovedmålet vårt : et sommerlig dekket festbord, hvor den lyse, romantiske og nordiske sommerstemningen sikrer den gode følelsen fra første øyeblikk. Sammen med gode venner, familie og god mat er dette en sikker oppskrift på en kjekk sommeraften. Nå skal jeg gjennom et par innlegg vise dere hvordan jeg planlegger, forbereder og gjennomfører en skikkelig hagefest i huset mitt.


Lørdag hadde vi familie og venner på stor hagefest, i anledning min kjæres 40 års dag.

PLANEN :
Den trenger du minst to-tre dager på å klare å gjennomføre uten stress. Da kan man virkelig kose seg for de fleste av disse oppgavene er kjekke å utføre.


1. Vaske og rydde huset til det skinner


2. Handle (mat, servietter, lys og diverse annet)


3. Skaff et partytelt, noen vifteovner og ekstra stoler og bord. (noe eget, noe lånt av nabo og venner)


4. Rydde og shine ute i hagen. Alle bedene lukes og terassegulv og stier kostes.


5. plukke blomster og lage masse buketter til å pynte ute og inne med. I alle størrelser


6. Dekke bordene og pynte dem. Bruk hvite duker for å få den rette sommerstemningen. Jeg gidder ikke stryke og liker å gjøre det enkelt. Jeg har derfor kjøpt to ruller med fem meter hvitt stoff for en rimelig penge på jysk, som jeg ruller rett ut på bordet. Disse kan brukes til alt mulig senere.


7. Lage mat. Sett av største delen av selve festdagen til dette, og pass på at du rekker å slappe av litt før du steller, pynter og kler deg.

8. Om mulig ta imot hjelp. (det er ofte noen som vil bake en kake eller hjelpe med maten. Sørg for at du hjelper tilbake når det er dem som skal ha selskap).




Vi var heldig med været, solen flommet i Lisemorhaven, noe vi her i Bergen ikke kan ta for gitt.
Vi har derfor gått til innkjøp av et greit partytelt, som alltid er involvert i våre planer og hagefester. Teltet settes rett på terassen vår, tett inntil veggen, slik at det blir som et ekstra rom til huset.


Det settes opp noen dager i forveien slik at vi har god tid til å pynte og dekke på. Og ikke minst bloggifisere prakten. Det kan ofte være vrient å rekke den dagen man venter gjester. Når gjestene vel er kommet er det også vanskelig å få til uten at det er folk på alle bildene.



Når vi så åpner stuens doble terassedører ut mot teltet er det bare å forsette rett inn i vår nye spisestue. Dette er noe jeg anbefaler alle å prøve dersom de trenger ekstra plass.


Jeg foretrekker dette fremfor å leie et lokale til spesielle anledninger. Da kan jeg ta imot gjestene hjemme hos meg selv, noe jeg syns er langt å foretrekke fordi jeg da får det akkurat slik jeg vil ha det, med mine farger og møbler. Er det fare for regn eller kaldt så rekker det med en vifteovn eller to inni teltet og ingen fryser.



Fra terassen og innsiden av teltet ser det da slik ut. Vi dekket langbord til 25 stykker inni her, men det kunne fint vært flere.
På akkurat dette bildet er det bare dekket til fire, for det er tatt dagen etter da vi spiste her med barna. Engelen er henrykt, og skal ha alle jentene i klassen på is-party her i morgen.




En skikkelig sommerfest krever skikkelige sommerbuketter. Jeg tar meg en tur og plukker med meg litt av hvert. Så blir dette suplert med stauder og blomster fra min egen hage, hvor det er rikelig å ta av.
Jeg legger blomstene i hauger etter sort, slik at jeg kan sette dem sammen raskt til fine og noenlunde like buketter. Over kan dere se alle sammen klare til dyst. Dette kan gjøres en dag eller to i forveien, for bukettene holder seg godt inni teltet.




Nesten klart. Gjestene skal forsyne seg selv fra bord inne, så jeg setter ikke hverken fat eller glass på bordet.


Slik så det ut før



Slik ble det etterpå. Det er fremdeles ikke helt klart.



Så er vi klare til å ta imot gjestene, og kan ønske dem velkommen inn i hagen.



Her kommer gjestene mot Lisemorshavem. Som dere ser er det slik med havearbeid at noen orker mye og andre bare bittelitt.

Så går gjestene langs Lisemorhekken, da kan de se ned på denne uteplassen. Jeg har vist den før, mange ganger, og viser den nok igjen.


Detaljer fra blomstringen her ved inngangen.


Litt problemer med den ene klematisen i hagebuen ved inngangsdøren, den vil ikke i år.
Men den andre er vakker og i full blomst nå.



Favorittplassen omgitt av blomsterflor.






Min trofaste klematis i full blomst


Går man videre ser man ned på min yndlingsbenk.


Så kommer man til trappen ned i hagen. Også her er det full blomstring.

Jeg syns det er så fint når blomstene legger seg i tuer utover trappen.

Så er det bare å si Velkommen inn.

Her ser dere litt av krukkehagen min. Langs muren blomstrer det hele sommeren. Jeg har plantet grupper med stauder, busker og løk slik at blomstringen starter i februar og slutter i oktober.
Dette bildet viser den stemningen jeg elsker.

Disse staudene har vært i dette bedet i to år og er allerede blitt så stor. Det var bare noen fjon da jeg plantet dem. De er fine når de ikke blomstrer også.



Fra favorittplassen ser det slik ut mot trappen.

Dette var første del av sommerfest i Lisemorshave. Del 2 : hagebordet er dekket og Del 3 natt i Lisemorhaven kommer i løpet av uken.

9 kommentarer:

AG sa...

Så nydelig du har pyntet til sommerfest! Det er så koselig med masse blomster:)
Ha en flott St. Hans:)
Klem AG

oline's skattekammer sa...

Wow, så utrolig vakkert!! Og så mange lure tips!! Du er så utrolig flink! Jeg bøyer meg i støvet, og venter spent på neste del!
Ha en fin St. Hans kveld videre!

LYKKEBO sa...

WoW!! Helt nydelig! Så gjennomført(for ikke snakke om gjennomtenkt;)
Herlig med masse sommerblomster..
Kos dere masse, blir sikkert en super dag!!

Lykke til;)
Klem

home 4us sa...

så lekkert. jeg blir helt slått ut av det fine festbordet. Suger til meg tips da jeg selv fyller 40 senere i sommer:)

Hva heter de hvite blomstene dine som du har hatt i 2 år?

torleif ann karin sa...

Jeg har ikke ord. Vakker have, nydelige blomster, og så mange kose-plasser i haven din. Og så flott du laget det i selskapet ditt. Må si jeg er imponert.
Får vel se flere tips fra deg, så jeg henger med.

Klem Ann<3

Randi sa...

Ja med det grunnlaget dere har av en have og hage så er det jo ikkeno problem! fantastisk flott ramme rundt en flott dag.
Takk for mange gode tips.:-))

Lunalei ;-) sa...

Så lurt å sette partyteltet rett foran dørene! Og så nydelig du har pyntet!!! Det blir så sommerlig og fint når man pynter med masse blomster! Og den hagen din....FANTSTISK - bøyer meg i støvet!
Ønsker deg en fin onsdag.
Klem fra Lunalu

Martes atelie` sa...

For en UTROLIG fin hage du har. Jeg er mektig imponert!!

Mia sa...

Oi oi, her var det da mange gode råd angående fest, og resultatet du vider er jp bare helt nydelig! Nydelig er også bildene generellt fra din hage, så vakkert og frodig. Nå skal jeg ta med meg tipsene dine når jeg planlegger sommerens fester... mangler bare et praty telt, men pytt pytt...!