fredag 5. juni 2009

Ta en busk og la den vandre


Jeg har en god venninne som bor like i nærheten av meg. De kjøpte huset sitt like etter at vi skaffet oss tomten her, og det er ganske supert å flytte til et nytt sted når man kan ta litt av omgangskretsen med seg. I hagen til min venninnes hus var det mange flotte Rhododendronbusk som hadde stått der noen år.Men hun ble nødt til å fjerne noen av dem. Vil du ha en til hagen din ? spurte hun meg. Jaaaaa, svarte selvsagt jeg henrykt. Men min kjære ble langt fra henrykt. Vi har jo ikke plass til den svære busken der, sa han. Og hvordan hadde du tenkt at vi skal få den ned her egentlig ? Ehhhh................. nei.......... frakten kan jo bli vrien, men plass har vi, den skal stå i det store bedet mot veien og hindre innsyn mot frokostplassen, svarte jeg. Det er jo ikke alltid like greit for en mann å ha en hagegal kone. Særlig ikke når den hagegale trenger hjelp av de sterke musklene hans.


Dere som har fulgt med på bloggen min en stund vet jo at jeg har en frokostplass jeg er svært glad i og viser ofte. Og selv om jeg har vokst opp midt i Bergen sentrum og liker å ha litt folk rundt meg, hadde jeg nå fått for meg at jeg skulle ha litt le når jeg satt og koste meg på frokostplassen, som dere ser på bildet over. På høyre side er det en høy mur, og der er et bed mot veien (det er heldigvis en gang og sykkelsti med tilkjørsel til husene her) som ligger høyere enn uteplassen. Det er ikke mye trafikk, men fordi det likebortenfor ( 6 hus og hager lenger borte) er en hovedveien og et buss stopp, så går det i perioder litt folk forbi. Jeg så derfor for meg en grønn vegg som skjermet meg mens den samtidig blomstret villig. Bedet mitt er fjorten meter langt og en og en halv meter bredt, så hvorfor vi skulle bekymre oss for plassen var ikke logisk for meg. Venninnen min er ganske handlekraftig, så hun overtalte både min og sin egen mann til å ta hele busken inn i varebilen til mannen hennes og kjøre den ned. Går helt fint det, sa mannen hennes oppmuntrende til min. Busken ble gravd opp, fraktet ned til meg og gravd ned igjen. Da så den ut som om den alltid hadde stått der. Og den skjermet så fint mot veien.
Lisemoren var så fornøyd så fornøyd.


Den er hvit og blomstrer tidlig i sesongen. Ikke lenge etter at vi flyttet den blomstret den villig. Det samme gjorde den året etter. Men så begynte den å kaste bladene, og bladene ble gule, brune og full av svarte flekker. En nabo anbefalte meg å kutte den helt tilbake og se om det hjalp. Jeg gjorde som hun sa, og lot bare litt av stammen med to grener være igjen. Året etter fikk den noen grønne, blanke, friske og nesten dobbelt så store blader tett i tett. Den vokste og så ut til å trives igjen.

På bildene i dag kan dere se hvor vakker den er i år, som er det første året den blomstrer etter at jeg kuttet den ned. Den har ennå en stund før den vokser seg stor igjen, men nå ser den heldigvis ut til å trives. Noe som skulle bare mangle så godt stell som jeg gir den.

Jeg har hatt litt problemer med å legge igjen kommentarer denne uke, jeg kommer jeg ikke inn på kommentarfeltene. Men det går som regel når jeg prøver igjen noen ganger. Forferdelig irriterende. Jeg regner med at det er forbigående. Denne uken har vært veldig travelt, og den lille tiden jeg har hatt til overs har jeg brukt i hagen, som har vært utsatt for sjokkerende mangel på omsorg alt for lenge. Ugresset har hatt fest og fraktet alle vennene sine inn med ekspressbuss eller noe. Sukk. Men nå skal jeg ta en ordentlig opprenskning.

Ønsker dere alle en god helg. Min skal tilbringes i hagen.

12 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Så bra at du fikk det rådet om å kutte busken helt ned,ellers er det ikke godt å si om du hadde hatt den ennå,kjekt med gode naboer.Snilt av din venninne å gi deg den også,og den var jo helt nydelig nå.

Henriette sa...

Rhododenron er flott når dei blømer. Berre så synd dei blømer så kort:( Fordelen er at dei er grøne heile året:)

Eg burde tilbrakt helga i hagen......men det ser ut som om eg får satse på neste veke;)

Ha ei flott helg.
Klem:0)

Mitt hvite hus sa...

Herlig Lisemor..det ordner seg som regel alltid.. så det går ann å beskjære disse altså..det visste ikke jeg...

Men nydelig er den..den har ikke litt bustete blader også?


Ønsker deg en fin og avslappende helgO=)
Klem Kerstin

oline's skattekammer sa...

Hei igjen, så vakker den er, ja først og fremst rhododendroen,altså, men når det er sagt, må jeg skryte av den frokostplassen din og, har selvfølgelig sett bilder av den tidligere, bare så utrolig koselig, var et av de første bildene jeg så på bloggen din, og som gjorde at jeg stadig måtte innom igjen til deg! Kos deg i helga, ser ut som om vi også skal få litt sol noen dager nå!

Anne (Moseplassen) sa...

jeg ser det er flere som sliter med kommenteringen, dersom du bruker InternetExplorer så kanskje du skulle prøve en annen nettleser, det har vært trøbbel med den mot blogspot i det siste. Firefox er et godt alternativ.

Nydelig rhododendron da, sikkert flott som skjerm med vintergrønne blader og hvite vårblomster :)

A Seaside House sa...

Jeg har også kuttet helt ned på gammel rododendro for å få den til å komme seg igjen og den ble også mye finere da. Ønsker deg en riktig fin helg videre:)

Himmel & Hav sa...

Så vakker den var:) Kjenner godt til de noe motvillige mennene. Min mann svetter bare jeg nevner noe som skulle vært gjort, hi hi...

Mazza sa...

Når er egentlig den beste tiden på året å beskjære rhododendron på? Hvordan gir du den bra stell? (min holder nemlig også på å dø)

Lisemoren sa...

Takk for hyggelige hilsener. Mazza, jeg vet egentlig ikke når det er best å skjære dem ned, men jeg gjorde det om våren, mest fordi jeg ble helt desperat av at den kastet alle bladene slik at de landet overalt på frokostplassen min. Ikke noe særlig med bladene i maten og over møblene.

Godt stell er å plante den på en plass som er fuktig og den kan godt være skyggefull også. Passe på at jorden holder seg sur, noe som enkelt gjøres ved å kaste alt gressklippet under busken. Det har i hvertfall virket for meg. Jeg gir dem også jødsel som er spesielt beregnet for Rhododendron. Når blomstee er avblomstret tar jeg meg også tid til å knipe hver eneste blomstertue av, slik at busken slipper å bruke krefter på å lage frø. Da vokser de som noen gale her hos meg og blir ekstra tette og fine. Min søster i huset ved siden av har stelt sine på akkurat samme måten, minus blomsterknipingen og gresset, og hennes er mye mer strattete. Dersom din ikke liker seg er det en god ide og flytte den til en annen plass i hagen. Har du sjekket om den har det fuktig nok ? Her i Bergen tar vår herre seg stort sett av vanningen, så jeg slipper billig unna der :)

Lykke til :)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.