søndag 21. juni 2009

Oppskrift på gave-esker !

Her kommer endelig eskeoppskrift. Bildene er tatt med en dårlig mobil i pausen på jobben, for jeg har hatt det så ekstremt travelt de siste dagene. I begynnelsen av neste uke kommer det imidlertid et innlegg med forberedelser, pynt og styling til min kjæres 40 årsdag, som nå er vel overstått.



Over til eskene.

Du vil trenge et helt vanlig A4 ark, en saks og en limstift.



Det kan være et helt vanlig kopieringsark. Gjør ingenting om arket er tynt.


Brett arket som vist over og klipp av den overflødige biten. Da blir arket helt firkantet. Vær nøyaktig.


Nå den lille biten er klippet av blir det slik !


Brett arket i to igjen, slik at bretten kommer i midten. Jeg har markert alle brettestripene med kulepenn her, for at dere skal forstå hva jeg mener.


Da får du et slikt ark.


Brett arket ut igjen, og du vil ha fire brettestriper slik jeg har markert over her.



Brett så den ene spissen inn mot midten.

Og brett inn mot midten en gang til ! Brett ut igjen.



Du får da fire brettestriper bortover. Snu arket og brett alle spissene på denne måten. Da vil brette stripene lage et mønster på arket slik jeg har tegnet med kulepenn her.



Etter at alle spissene er brettet vil brettestripene danne dette mønsteret.



Nå er det frem med saksen. Klipp der det er markert med rødt på bildet over.


Da får du to slike løse biter. Nå skal vi sette esken sammen.




Feltet som er markert med blått tar dere lim på med limstift.

Brett spissen ned mot limen og fest den i midten mot limen.


Pass på at det er spissen med løse biter på hver ende som limes først, ellers blir det feil.




Ta så andre siden, også denne med løse sider, og lim den fast. Så kan du brette opp kantene og vippe de fire løse endene mot hverandre til en firkant. Se på bildet over. De siste spissene er fremdeles ikke brettet opp, men ligger løst utover. Nå kan den ene spissen brettes over de to endene som møtes i midten på den ene siden, og limes fast. Slik blir esken stabil og holder seg hel.


Brett den siste siden over og esken er ferdig.


Gratulerer du har brettet et eskelokk.



Her har jeg markert brettestripene igjen. Dere skal selvsagt brette deres esker uten disse stripene. Men dere vil se dem tydelig og kunne brette og klippe etter dem, akkurat slik jeg har markert dem med blått her.


Nå skal vi lage bunnen. Ta et nytt ark.



Som dere ser skal dere denne gangen ikke ta arket helt kant i kant når dere bretter det i to. La det være igjen en liten kant på ene siden også, som vist på bildet over. Denne skal også klippes av.

Dette gjøres for at bunnen skal bli litt mindre enn toppen. Slik at lokket går på, og det hele passer. Resten av esken brette nøyaktig med samme fremgangsmåte som er beskrevet over. Jeg håper dere alle forstod min forklaring, det er ikke så lett når den blir enveis merket jeg.
LYKKE TIL.
Klem fra Lisemoren

3 kommentarer:

LYKKEBO sa...

Så flink du er! Og så flott du viser oss! Bladde med ned og så eksen i det forrige innlegget! Så søøttt! Jeg MÅ prøve meg på en slik!!

God Søndagskveld..
Klem:)

Lunalei ;-) sa...

Tusen takk for oppskrift og gode instruksjoner!! Nå har jeg brettet min første gaveeske! Lyseblått lokk og turkis bunn - gikk kjempe fort, og det var lett å lære seg teknikken! Blir nok flere sånne esker, for den ble skikkelig søt - og med litt "stæsj" blir det super bra!
klem fra lunalu

Mitt hvite hus sa...

Tusen takk for oppskriften...disse skla jeg pråve meg på....
greie å ha i huste til forskjellige bruk..
ønsker deg en fin uke start=)
Sommer klem Kerstin