mandag 28. desember 2009

Pusegutter liker også fuglerestauranter

Se på denne lille blåmeisen som koser seg med julestjernen i fuglerestauranten vår. Det er jo nesten som å ha en levende juledekorasjon. De begynner å bli modige nå, og flyr ikke avgårde med det samme vi beveger oss lenger. Dette bildet knipset jeg  fra kjøkkenet i blåtimen i dag. Det er så morro med disse småfuglene som besøker oss. Det er ekstra mange nå på grunn av all snøen.







































I går kom engelen bestyrtet inn og sa at det var kattespor langt oppover veggene våre under fuglerestauranten !!!!! Hun mente bestemt at det helt sikkert var den tigerstripete røde pusegutten i nabohuset som var synderen. Akkurat da hadde vi familien til gutten på besøk, så jeg på min side sa at det sikkert var mange katter som snuste rundt der, det behøvde da ikke være gutten (vi kaller ham bare for gutten) Men da sa jenten deres at joda, det var nok gutten, det va nå helt sikkert,  for hun hadde sett ham hun. Hysj..... sa resten av familien hennes,  før vi alle sammen begynte å le.






































I sommer hadde jeg nemlig litt problemer med katteskit i bedene mine, og samme naboer forsikret meg da om at deres katt gikk i hvertfall ikke i bedene, det kunne de garantere. Mens fruen snakket i overbevisende ordelag kom den mye omtalte gutten spankulerende forbi, entret bedet, satte seg ned og lot det stå til !          " Åh.......... det må være bare akkurat nå, fordi det er så lett å grave der!" sa naboen spakt.  "Ja du skjønner jo det at en sånn klok og renslig pus vil jo ikke la det ligge noe igjen etter ham heller" Så begynte vi begge å le, for hva skulle vi gjøre, en katt er nå en gang en katt, og de går jo der de vil og gjør som det passer dem. Det er ikke lett å dressere en katt heller, og den er jo veldig skjønn.


Vi får bare håpe gutten ikke har suksess med fuglejakten.Han er uansett mest nede hos seg selv, for der er det også en ganske eksklusiv fuglerestaurant. Han er en skikkelig travel pus, som har et mål i livet, og det er at ingen andre dyr eller fugler skal sette sine ben hagene han vokter. Min hage er en av hagene han har vært så snill å ta under sin beskyttelse.






Dette er et utsnitt fra bildet over, ikke så klart kanskje, men se så artig det er. Den lille kjøttmeisen (tror jeg) står midt i fuglerestauranten og strekker hals for å kunne se skikkelig inn på oss ! Det er hvist ikke bare vi som har glede av å kikke på fuglene, he,he.

Ellers har vi måkt som bare det i dag, for i det hele tatt ha håp om å kunne komme ut med bilden. Det lå en halv meter brøtekant foran hele innkjørselen vår da brøytebilen hadde kjørt forbi. Så sånn var det. Selv om det var irriterende er det så hyggelig med all snøen for barna. De koser seg ute i timevis, og har bygget den største snøhulen jeg noensinne har sett her i Bergen. Det er fantastisk å ha helt fri og bare kose seg og gjøre akkurat som en vil. Så får en heller trimme litt med snømåking innimellom. Mye bedre enn regnet vi pleier å ha på denne tiden er det i hvertfall.


Fortsatt god advent ønskes alle

Klem fra Lisemoren


4 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Ja det er moro med småfugler... Men puser bør ikke komme for nær... vi har pus selv ..og mange av de i her i feltet vårt... henger fuglematen høyt...
Men nabokattene pluss min egen legger igjen spor her også.. Lite en kan gjøre med det...


Klem Kerstin

liven sa...

Heisann!!
Et artig innlegg :o)
Når naboen min kommer å sier at Max skiter i hagen deres, så blir jeg helt forskrekket!!!
Min veloppdragne pus gjør da ikke slikt.......
Skjønne bilder av småfuglene! Her mates de av mannen i huset.....og av eplene jeg har pyntet med :o)

Ha en fin dag Lisemoren

lavendel mio sa...

For et koselig innlegg...og katter er ikke å spøke med, vi har to stk, men de er så late og gidder ikke å gå ut i den dype snøen:)
Men de hadde vel ikke noe imot å få seg en slik steik:)
Ha en fin kveld,klem Hanne

Tiril sa...

Vel overstått jul, så koselig med småfuglene rett utenfor vinduet ditt, hos meg er der og masse fugl, og katter i fleng, jeg prøver og henge høyt men bestandig litt som drysser ned på bakken, jeg har satt bjelle på pusen min , det hjelper litt syns jeg.
Forsatt fin romjul.