fredag 20. august 2010

Augusthagen e/ krukkehagen min

Hei alle sammen.
Fredag, ukens beste dag, og jeg skal vise dere flere hagebilder.

Om juni og juli hagen ikke var så sprek, ser det ut til at augusthagen er til å stole på (som alltid). Det ser mye frodigere ut her hos meg nå, heldigvis. 

Jeg synes det er så gøy å følge med måned for måned, og ta bilder av de samme plassene. Nå kan de av dere som vil se hvor utrolig mye som har skjedd  med hagen her på på to måneder. Innlegget mitt fra i går viser junihagen.   


 Nå august kom endelig varmen også, så erteblomstene, hagepoppelrosene og pellargoniumene mine var endelig villig til å blomstre. Jeg har erstattet stauder og busker med selvsådde sommerblomster denne sesongen, for jeg har ikke hatt så mye tid denne våren.

To pakker frø har jeg sådd : hagepoppelroser og erteblomster. Veldig rart å ikke så mer enn dette, men det gjør jo mye av seg. Jeg har faktisk gitt vekk mye også.  Men på sikt skal jeg plante nytt av det jeg mistet i vinter. I resten av hagen har alt overlevd vinteren, takk og pris, det skal jeg vise dere mer fra senere.



Jeg synes det er så viktig at det klatrer grønt og frodig oppover veggene, og sammen med det hvite stoffet og de rosa pellargoniumene synes jeg det skaper en skjønn stemning. Litt gammeldags romantisk hage.

Stoffene er en skandale, de skulle hatt seg en vask, men plutselig kom blomster og sol samtidig og da ble det som det ble. Ikke noe lygeblogging her i dag med andre ord. (Eller kanskje litt for gresset i rsten av hagen er en skandale for tiden, men men). Disse stoffene er på hele tiden og de blir våt når det regner, men de tørker fort igjen og holder seg ganske fine lenge. Jeg pleier å vaske dem et par ganger hver sesong.

Plantebordet mitt svikter aldri, og er i bruk hele året. I desember står jeg her og lager juledekorasjoner :) Det er blitt litt slitt siden i fjor, men så har det stått ute hele vinteren også. Jeg synes ikke det gjør så mye, det er fort gjort å skifte ut platen om så skulle være.

 Jeg koser meg ekstra mye når blomstene legger seg helt innover plantebordet til meg. Endelig er det knopper på pellaroniumene mine. Når hagen er som dette er det en glede å vanne om kveldene. Sommeren r herlig.

Denne new Dawn rosen plantet jeg i høst, og den har overlevd her i potten, utrolig nok. Men den er veldig pinglete foreløpig. Jeg håper den plutselig slår til. De er jo skjønne når de blomstrer sammen med dronning Ingrid slik som dette.

Alltid en avlegger eller to i pottene på plantebordet. 

Jeg synes krypfredløs er så lekker når den vokser i potter og henger nedover fra hyller som her, eller nedover muren eller utover gulvet fra pottene. De er nesten finest når de er bare grønne. De blomstrer mest i juli og august, og jeg er alltid like i tvil om jeg liker de gule blomstene sammen med alt det rosa.

Jeg bruker ellers bare lys og mørk rosa, samt blåfarger på plantene her ved inngangen. Men jeg får meg liksom ikke til å fjerne dem heller, selv om jeg synes det blir litt urolig med det gule innimellom.  

Slik ønsker vi velkommen inn til oss.

God helg alle sammen


Klem fra Lisemoren

7 kommentarer:

A-H sa...

Utrolig vakre bilder fra hagen din, dette kan du virkelig!!

Jeg leste du hadde en klematis i melkespann? Sånn rett oppi, fylt med jord? Veldig pent da... og vi får vel ikke en så kald vinter på lenge igjen nå..?!!Ikke sant?

God helg:)

RoseSommer sa...

Denne kroken din er utrolig fin nå. Her i Larvik har lokalavisa en "konkurranse" hvert år om byens fineste hage. Og tror du ikke de var blitt tipset av en eller annen om min i år! De ringte meg på tirsdag mens jeg var på en fjelltur 1102 m.o.h, og hadde vært på ferie borte fra hagen i 2 uker.
Du kan si at svaret om å lage en reportasje fra min hage ble besvart med NEI. Men neste år håper jeg de spør igjen....
Men POENGET med denne historien er at hadde DU bodd her, så hadde jeg garantert tipset avisen om å lage en reportasje fra DIN hage (- til tross for plenen ;-)

Solveig sa...

For en frodig og koselig hage du har! Har bare sittet og nytt bildene og blitt inspirert:o))
Vi har visst sådd samme type blomster også i år, og jeg synes også de gjorde mye av seg. Så kjekt med slike velvillige planter!
Takk for titten. Ha en hyggelig helg.
Hilsen Solveig

Mitt hvite hus sa...

Herlighet for en velkomst Lisemor... syns du har det så frodig og koselig...
Gjestene dine må følee seg velkommen..
Og du må ha grønne fingre...

Håper vinteren ikke ødelegger for deg i år..

her var det faktisk ikke så mye som gikk bort ... heldigvis..

Nyt helgen
klemmer =)

Lunalei ;-) sa...

Dåååååån! Så vakker inngang! Her vil man garantert føle seg velkommen!!! Så frodig med poppelroser og erteblomster - tror jeg skal prøve meg på det jeg også! Hadde bare erteblomster i år - flotte farger på dem!!!! Har også blomster som går i rosa/lilla - og så har jeg fredløs. Den har så vakkert rødlig bladverk - men så var det disse gule blomstene da... Har bestemt meg for at jeg tåler litt gult! ;-)
Vakre bilder hos deg! Du kan virkelig dette!
Klem fra Lunalu

lavendel mio sa...

Å himmel så vakkert!!!
Har kost meg og studert alle de flotte bildene av hagen din, du har ihvertfall mørkegrønne fingrer:))
Ønsker deg en flott helg, klem Hanne

liven sa...

Hei!!
Så utrolig flott og frodig det er her i inngangspartiet ditt!!
Hagepoppelrose er nydelige og må prøve å få sådd dem en gang!!
Dekorativt med fredløsen i krukke også.....og den er jo ganske så villig :o)
En helt nydelig velkomst er dette Lisemoren :o)

Ha en fin søndag :o)