søndag 29. august 2010

Lisemoren driver feriekolloni.

Hei alle sammen.
Så  er barna godt i gang med skolen igjen, og det gjelder å nyte høstens roser og regnvær her hjemme. Jeg har virkelig nytt ukene uten skole, fritidssysler, plikter og lekser. Samtidig er det litt godt med vanlig hverdag igjen også.




















Denne sommeren har jeg drevet en feriekolloni på hytten, sånn litt på si, nærmest. Neida, jeg bare tuller, selv om jeg av og til lurer på om jeg ikke like gjerne bare kunne startet opp en liten feriekolloloni og slått to fluer i en smekk (smiler). Jeg hadde nemlig en uke ferie mens min kjære fremdeles jobbet.

  


















Dette er min og barnas koseuke der det meste skjer på barnas premisser. Ingenting som skal nås og ingenting vi trenger å gjøre. Bare eie tiden vår selv. Det mine barn aller helst vil er å dra på hytten med hele kusine og fettergjengen. For å ro, stupe og bade i badeviken der. Eller spille spill og spise skillingsboller inne når det regner. Det er den aller største lykken på jorden for dem.





















Så dermed dro Lisemoren på hyttetur med seks unger og åpnet feriekolloni. Over kan dere se hvordan terrassen så ut etter et av dagens mange bad. Her blir det badet uansett vær og med seks unger ble det litt å tørke.


Nå er badeviken på det nærmeste blitt danket ut av klippene. Her kan man gå så høyt opp man tør og hoppe og stupe i vei. Helt naturlige stupebrett laget av vårherre selv.  Disse bildene har jeg tatt fra en bitteliten gummibåt, med alt for lite luft, som jeg rodde ut i fordi jeg var så lei av å bare ha rygger på bildene mine. Jeg hadde ikke badetøy på meg og heller ingen umiddelbare badeplaner, men jammen ble jeg våt likevel av alle sprutusene mine.





























Jeg tar bilder her hvert eneste år. Hadde jeg turt å ro litt lenger ut på vannet hadde man kunnet se hytten vår bak berget her. Jeg synes bildet under her var så nydelig, med blinkingen  fra solen i vannet og engelen som gjør seg klar for å stupe uti. Hun har en ganske interesant stupestil, med en hånd som holder igjen nesen klarer hun likevel å stupe pefekt (smiler)





























Helt alene der ute var jeg jo ikke, for vi fikk masse besøk, og da ble det enda flere unger på feriekollonien (smiler). Alle feriekollonier med respekt for seg selv har også personale, så også min. For heldigvis ble min ene søster med. Det betyr nybakte boller, deilig mat og selskap hele tiden og det kommer jo alltid godt med på en feriekolloni. Men det var også tvingende nødvendig siden min lille fryktløse niese også var med og det var vann i nærheten.   



Fryktløsen vår er nemlig et lykkelig, frittgående og fryktløst barn som rett og slett er rene hudini hva forsvinninger angår. Vi har tidligere erfart at tre pedagoger ikke alltid er nok til å holde styr på henne. Hun skulle nemlig bare....... og  vips så er hun borte. Men hun er jo blitt større, og vi regnet med at det skulle gå bra så lenge vi innførte redningsvestpåbud for all ferdsel i og ved vann for henne. Det gjorde det også, når hun bare ble venner med vesten. Det var ikke gjort i en håndvending, det er tross alt grådig urettferdig at hun er minst og må bruke vest når hun nesten KAN svømme.

Siden vi kan kose oss og bade så mye vi vil i den skjønne badeviken håpet vi jo på godvær. Men der traff vi kvist, sukk. Men det er rart med det, ungene våre badet flere ganger hver dag uansett vær.
Det er ikke vanskelig å trives her.




Så herlig kan livet være når man er barn og tante har laget og serverer dem middag på terrassen. Neste år håper jeg på å ruste opp hagemøbleparken, som nå er fra ti prestegjeld og i ymse farger. Neste år blir det en annen vals ja. Men ungene her bytter vi ikke ut, de skal få være med på feriekolloni flere år.

Ønsker min gode venninne Kariann, som har bursdag i dag Gratulerer med dagen
og
alle dere andre en god søndag.

Klem fra Lisemoren

4 kommentarer:

Solveig sa...

Dette er feriekoloni etter min smak! Høres- og ser ut som om dere har hatt det kjempeflott. For noen minner ungene ( og dere ) kommer til å sitte igjen med:o) Og for et paradis dere har der! Helt herlig, og godt formulert av deg:o)
Ønsker deg en fin kveld,
Klem fra Solveig

Mitt hvite hus sa...

Herlig Lisemor... tank på alle de fine minnene disse barna får med seg da... kankje jeg skulle sendt mine på feriekolonni til neste år... HIHIHI..

bare tuller,.

nydelige bilder ..

klememr 0)

liven sa...

Hei Lisemoren!!
så koselige bilder av gjengen din!!
Tenk så gode minner barna får fra dette.....husker selv mine somre hos tante på landet!!
Og jeg som selv bor på landet nå har også drevet feriekoloni i mange år!!
Nå er de så store at det er slutt på de tider...men håper de har gode minner med seg :o)
Ha en fin ny (travel??) uke :o)

Monica sa...

Hei på deg.
Herlige bilder! Tenk de minnene du er med å skape for disse lykklige "feriekoloni barna".
Ønsker deg en riktig fin uke.