fredag 15. oktober 2010

Oktoberhagen



Hei alle sammen.

Så er vi midt i oktober, er det virkelig mulig? Høsten har vært fantastisk i år synes jeg.
De siste dagene har bare vært utrolig fine. Solen skinner og skinner. Jeg har allerede skrapt masse is av bilen min, men ennå holder pelargoniumene mine ut litt til utenfor. De har alle flyktet inn til veggen og under tak. Plantebordet mitt svømmer over av rot og pelargonium i dag også, lite lygeblogging her for tiden (smiler).

Jeg har ikke det minste lyst til å ta vekk sommerblomstene. Riktignok er hagepoppelrosene mine litt mer reduserte nå, blomsterhodene blir liksom mindre og mindre etter at vi bikker september, men hva gjør vel det når de ser slik ut ? Sølvarven, stauden som henger utover muren min bak, har virkelig vokst enormt. I milde vintre er den slik som dette gjennom hele vinteren.  


Se på denne skjønnheten! Nå har disse gledet oss her i lisemorhagen fra begynnelsen av juli. De er så lette å få til, og en pakke frø rekker til tre hager viste det seg i år. For mange av småplantene mine flyttet nemlig inn i min søster og min mors hager også. Men det kommer vel litt an på hvor stor hagen er da(smiler)

Ertene gleder meg like mye ennå de også. De brukte lang tid på å vokse og blomstre i år, men så ble de da også plantet litt senere enn jeg vanligvis pleier. Det har jeg åpenbart igjen for nå. For de blomstrer i villensky. Til tross for at ivrige barnehender har ribbet dem tomme mer enn en gang denne sesongen.

Disse har også blomstret siden juli, og om ikke jeg klarte å få til en blomsterbue mellom stolpene i inngangspartiet mitt så kom de nå langt opp på hver side. Da er frodigheten sikret og da er det greit.


Snart skal disse pelargoniumene klippes ned og settes inn for vinteren. Boden min er antakelig ikke så kald som den burde for dem, men,men. Jeg må nesten bare ta sjansen på at det går bra.

De pleier å overvintre hos min mor og far som har kjeller, men foreldrene mine flyttet i vinter (pelargoniumene mine var med på flyttelasset en iskald desemberdag med mange minus, skrekk og gru) og nå har de innredet kjellerstuen sin så fint at jeg nesten må la dem ha den litt i fred synes jeg.  

Her ser dere selv, knopper på løpende bånd her i oktober også
.
Nei det kommer sjelden en eneste høstlyng inn i hagen min, for både roser, sommerblomster og stauder får som regel stå selv etter at de er begynt å skrante litt. Jeg har ikke hjerte til å ta dem vekk. Når jeg så manner meg opp og rydder skikkelig opp er det som regel på tide å begynne med julepyntingen.

Håper alle får en strålende helg, selv skal jeg i førtiårsdag, og det gleder jeg meg veldig til.

Klem fra Lisemoren

12 kommentarer:

RoseSommer sa...

Det er som å holde bittelitt av sommeren igjen i hendene så lenge en kan pusle litt med sommerblomstene.
Vi får håpe du finner egnet overvintringssted for det som kan overvintre. Jeg prøver å være hard og tenker at "Jeg kommer jo til å kjøpe noe nytt neste år, så jeg behøver jo ikke spare på så mye". Ja, særlig!! Ha en fin og solrik helg!

Gammel stil sa...

Så fine bilder:)

Klem:)

Christina Mari sa...

Nydelig bilder du viser!
Høsten er vakker!
God fredag til deg.
Klem Christina

Fossestua sa...

Heisan :)
Her var det koselig å være! Kjempefine bilder :)
Har lagt meg til som følger, så jeg finner deg igjen!
Også har du jo så fint et navn, hihi :)
Klem fra Lise

liven sa...

Kjempefine bilder fra hagen din Lisemoren!! Trenger ikke fylle på med høstplanter du!
Du har vel nytt de fine dagene nå....bare synd det er så tidlig mørkt!!

ha en fin helg :o)

lavendel mio sa...

Hei
Hagen din er bare såå nydelig, uansett årstid:)!
Kan ikke tro at snøen ligger i fjellene...rosene er på det flotteste her nå:) Men pelargoniene og fuksiane har jeg satt inn i hagestuen enn så lenge.
Have a nice helg, klem Hanne

Anonym sa...

Utrolig å ha en hage som ser slik ut nå
Flotte bilder

Randi sa...

jøss...skulle ikke tro det var høst hos deg!
Her er det 4 grader og regn....brrr...
jobbhelg og litt jobb til uka...så tar vi høstferie.

ha en finfin lørdag

Merethe sa...

Ja høsten har vært fin her hos oss også. Mange flotte dager med sol.
Enda så er det en rose her og der som faktisk blomstrer. Helt utrolig. FLotte blosmterbilder du viser. Er ikke så gæli å gå vinteren imøte med slike ting friskt i minnet. Her har det også vært nattefrost flere netter. God lørdag.

Parkvegens Hageglede sa...

Nydelige bilder du viser. Vi får holde på sommerblomstringen så lenge den varer.. Vinteren blir alltids lang nok.

Nina i Paradiset sa...

Å, for noen flotte bilder!
Neste år SKAL jeg så blomstererter jeg også, må bare finne egnet klatrested for de.

Tusen takk for oppskriften på kaken. Den skal testes, det er sikkert!

Ha en fin helg videre!

Nicole sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.